DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Influence of System Quality and Synchronization Factors for Learning Performance in e-Learning: The Mediating Effect of Learning Flow

e-러닝의 시스템품질과 동기화요인이 학업성과에 미치는 영향에 관한 연구 : 학습몰입의 매개효과를 중심으로

  • 김영애 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 신호균 (금오공과대학교 경영학과) ;
  • 김준우 (금오공과대학교 컨설팅대학원 컨설팅학과)
  • Received : 2011.09.27
  • Accepted : 2011.12.27
  • Published : 2011.12.31

Abstract

Recently, the development of ICT(information & communications technology) with the advent of new media paradigm shift in learning has brought a dramatic impact on the competitiveness of universities. The previous studies on the academic performance of e-learning mainly targeted on e-learning users, studying additional synchronization and system quality factors to measure academic performance. This study empirically analyzed the learning flow and academic performance considering both DeLone & McLean model system quality and synchronizing factors based on ARCS model. Relating to quality and synchronization factors, the academic performance of e-learning system was tested, and the difference between learning flow and academic performance was also analyzed based on time-series data, by the test difference(in the beginning, during, and final of the semester). The results of the study are as follows. First, the study shows that both system quality and synchronization directly affected the learning performance. Thus, when designing e-learning system, it is necessary to consider these two factors at the same time. Second, the indirectly mediating effect on the system quality and synchronization factors turned out to be significant in learning flow. Third, the result of regression analysis on the contents of utilizing dummy variable presents that the teacher's explanation has greater influence than multimedia has to the academic performance, and furthermore, the test difference showed no significance. Further research should be undertaken to consider the learner's degree of acceptance which reflects various aspects for building m-learning or u-learning.

Keywords

References

  1. 강석윤, "이러닝 콘텐츠 유형별 특성이 학습자 만족도에 미치는 영향," 건국대학교 대학원 박사학위 논문, 2009.
  2. 강정화, "e-Learning 학습환경에서 학습자의 최적몰입경험과 학업만족도 및 학습 효과의 관계," 전북대학교 대학원 박사학위논문, 2010.
  3. 강창동, 채선희, 백영균, 홍후조, "학교교육 지원을 위한 사이버 교육 방안에 관한 연구(I)," 연구보고 RRC 2001-3, 서울: 한국교육과정평가원, 2001.
  4. 고일상, 최수정, 정경호, "웹 기반 원격교육에서 학습자 몰입의 영향요인과 학습효과에 관한 연구," 인터넷상거래연구, 제6권, 제1호, 2006, pp.83-108.
  5. 김나영, "사이버교육에서 학습동기, 프로그램, 조직의 지원과 상호작용, 몰입 및 학습 성과의 구조적 관계 규명," 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문, 2008.
  6. 김성균, 성행남, 정대율, "e-러닝 성과에 영향을 미치는 품질요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제16권, 제1호, 2007, pp.201-230.
  7. 김용, 구덕회, 김석태, 김영철, 나현미, 이주상, 장인영, 이러닝 품질관리사 자격체계 및 연수 프로그램 개발 연구, KR 2008-16, 한국교육학술정보원, 2005.
  8. 김용영, 오상조, 안중호, 장정주, "정보기술 수용 후 주관적 지각 형성: 사용 경험에서 형성된 습관, 기대일치, 자기효능감의 역할," 경영정보학연구, 제18권, 제1호, 2008, pp. 25-51.
  9. 김진규, "e-러닝 성과의 영향요인에 관한 실증 분석," 광운대학교 대학원 박사학위논문, 2007.
  10. 김진화, 변현수, "가상공동체에서 매개변수로서의 몰입의 역할," Information Systems Reviews, 제6권, 제2호, 2004, pp.47-63.
  11. 김현수, 최형림, 김선희, "가상교육의 핵심성공요인," 교육공학연구, 제15권, 제1호, 1999, pp.241-264.
  12. 김효근, 곽소아, 서현주, "기업의 e-Learning 교육효과에 영향을 미치는 요인에 관한 실증 연구," 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2004.
  13. 대한무역투자진흥공사, 해외 이러닝 산업동향 및 진출전략, 2008.
  14. 박성익, 김연경, "온라인 학습에서 학습몰입요인, 몰입수준, 학업성취간의 관련성 탐구," 열린교육연구, 제14권, 제1호, 2006, pp.93-115.
  15. 봉미미, 주영주, 박성희, 김정원, 권효진, "사이버가정학습 효과성 분석 방법론 연구," 서울: 한국교육학술정보원, 2006.
  16. 서창갑, 이석용, "e-Learning 학습자 만족도 영향요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제18권, 제3호, 2009, pp.1-25. https://doi.org/10.1057/ejis.2009.3
  17. 성행남, 정대율, "e-러닝 학습몰입과 성과에 관한 실증연구," 인터넷전자상거래연구, 제9권, 제2호, 2009, pp.107-137.
  18. 엄명용, 김태웅, "성별 차이를 중심으로 본 이러닝 만족도 영향요인에 관한 연구," 경영학연구, 제35권, 제1호, 2006, pp. 51-80.
  19. 유일, 신선진, "교수자 요인과 매체풍부성이 원격교육 학습자의 이용의도와 학습 성과에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제15권, 제3호, 2006, pp.35-53.
  20. 유일, 황준하, "학습자의 원격교육시스템 이용의도와 성과에 대한 원격교육 자기효능감의 역할," 경영정보학연구, 제12권, 제3호, 2002, pp.45-70.
  21. 윤병욱, "e-Learning 사용자 만족에 영향을 미치는 요인에 대한 실증적 연구," 명지대학교 대학원 박사학위논문, 2004.
  22. 이동만, 안현숙, 추성윤, "e-Learning에서 정보 시스템 특성과 사용자의 자기조절특성이 학습 성과에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제17권, 제1호, 2008, pp.83-111.
  23. 이병찬, 윤정옥, 홍관수, "e-Learning 서비스 이용자의 수용요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제17권, 제4호, 2008, pp.31-49. https://doi.org/10.5859/KAIS.2008.17.4.031
  24. 이석용, 서창갑, 김유일, "개인의 e-Learning 수용에 미치는 요인에 관한 연구," 정보시스템연구, 제15권, 제2호, 2006, pp.49-76.
  25. 이웅규, 이종기, "자기효능감과 서비스품질이 e-학습시스템의 사용용이성과 유용성에 미치는 영향," 정보시스템연구, 제12권, 제2호, 2003, pp.41-56.
  26. 이웅규, 이종기, "e-Learning에서의 학습 환경과 학습자 자기효능감이 학습유효성에 미치는 영향," 경영정보학연구, 제16권, 제1호, 2006, pp.1-21.
  27. 이인숙, "e-Learning 환경에서의 자기조절학습 전략, 자기효능감과 e-Learnin 학습전략 수준 및 학업성취도 관련성 규명," 교육공학연구, 제19권, 제3호, 2003, pp.41-68.
  28. 이혜연, "e-Learning의 사용자 및 품질적 특성이 학습성과와 충성도에 미치는 영향," 경기대학교 대학원 박사학위 논문, 2006.
  29. 임미희, 최수영, 이희석, "웹 사이트 성공 영향 요인 도출과 웹 사이트 유형별 비교 분석," 경영정보학연구, 제14권, 제2호, 2004, pp.1-20.
  30. 임정훈, "인터넷을활용한가상수업에서의교수-학습활동및교육효과연구," 교육공학연구, 제14권, 제1호, 1998, pp.103-136.
  31. 임철일, 교수설계이론, 서울: 교육과학사, 2000.
  32. 조성진, "u-learning을 위한 모바일 지능 에이전트 시스템," 대구가톨릭대학교 대학원 박사학위 논문, 2010.
  33. 지식경제부, e-러닝산업실태조사, 2009.
  34. 최광신, 노진덕, "사이버 교육의 영향요인이 학생만족도에 미치는영향: 학습자 및 교수자와의상호작용효과를중심으로," 한국정보전략학회, 제5권, 제2호, 2002, pp.23-52.
  35. 최수정, "대학의 교실수업에서의 이러닝시스템 이용의 활성화에 관한 연구-사회적, 기술적, 개인적특성," 정보시스템연구, 제17권, 제4호, 2008, pp 233-260.
  36. 최혁라, 유일, 신정신, "사용자 특성에 따른 인터넷 쇼핑몰 시스템 특성요인과 구매 의도와의 관계," 한국정보전략학회지, 제6권, 제1호, 2003, pp.19-44.
  37. 하병환, 구본희, 이헌철, "국내 사이버 대학 이러닝의 학습동기 영향요인에 관한 연구," 인적자원관리연구, 제16권 2009, pp.289-302.
  38. 한국교육과정평가원, 교실 내 맞춤형 학습지원 방안연구 I, 2008.
  39. 한국U러닝연합회, 이러닝백서 2008-2009, 2010.
  40. 한태인, 곽덕훈, 이러닝 유러닝, 서울: (주)한독산학협동단지, 2006.
  41. 한태인, 김동식, "e-러닝 산업의 현황과 우리의 대응," 정보통신정책, ISSUE, 제124권, 제6호, 2002, pp.1-50.
  42. 허균, 나일주, "웹 기반 교육에서 최적몰입경험," 한국컴퓨터교육학회논문지, 제6권, 제2호, 2003, pp.71-79.
  43. 황인수, "e-러닝에서 학습자의 사전 동기와 수강관련 요인이 강의평가에 미치는 영향에 관한 연구," Journal of Information Technology Applications & Management, 제15권, 제2호, 2008, pp.33-49.
  44. ASTD, An e-Learning Survey, Training & Development, American Society for Training & Development, 2001.
  45. Astin, A. W., Assessment for Excellence: The Philosophy and Practice of Assessment and Evaluation in Higher Education, New York: Macmillan/Oryx, 1991.
  46. Baron, R. M., and Kenny, D. A., "The Moderator-Mediator Variable Distinctionin Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, 1986, pp.1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  47. Bates, T., "Interaction in Post-Secondary Web-Based Learning," Educational Technology, Vol.39, No.1, 1990, pp. 5-11.
  48. Bergerson, F., and Raymond, L., "Managing EDI for Corporate Advantate: A Longitudinal Study," Information and Managemenat, Vol.30, No.6, 1997, pp.319-334.
  49. Bielaczye, K., and Collins, A., Learning Communities in Classrooms: A Reconceptualization of Educational Practice, In C. M. Reigcluth(Ed.), Instructional-Design Ttheories and Models: A New Paradigm of Instructional Theory, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1999, pp.269-292.
  50. Buadura, A., "Self-Efficacy Mechanisms in Human Agency," American Psychologist, Vol.37, No.2, 1982, pp.122-147. https://doi.org/10.1037/0003-066X.37.2.122
  51. Buadura, A., Social Foundations of Thought and Action, Prentice Englewood Cliffs, NJ, 1986.
  52. Cheung, D., "Developing as Student Evaluation Instrument for Distance Teaching," Distance Education, Vol.19, No.1, 1998, pp.23-42. https://doi.org/10.1080/0158791980190104
  53. Cheung, W., Li, E. Y., and Yee L. W., "Multimedia Learning System and Its Effect on Self-Efficacy in DataBase Modeling and Design : An Exploratory Study," Computer and Education, Vol.41, 2003, pp.249-270. https://doi.org/10.1016/S0360-1315(03)00048-4
  54. Compeau, D. and Higgins, C., "Computer Self-Efficacy : Development of a Measure and Initial Test," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, pp.189-211. https://doi.org/10.2307/249688
  55. Csikszentmihalyi, M., Flow: The Psychology of Optimal Experience, New York, Harper & Row, 1990.
  56. Davis, F. D., A Technology Acceptance Model for Empirically Testing New End-User Information System: Theory and Results, Doctoral Dissertation, Sloan School of Management, Massachusetts Institute of Technology, 1986.
  57. Davis, F. D., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use and User Acceptance of Information Technology," MIS Quarterly, Vol.13, No.9, pp.319-340, 1989. https://doi.org/10.2307/249008
  58. Dellana, S., Collins, W., and West, D., "Online Education in a Management Science Course-Effectiveness and Performance Factors," Journal of Education for Business, Vol.76, No.1, 2000, pp.43-47. https://doi.org/10.1080/08832320009599049
  59. DeLone, W. H., and McLean, E. R., "Information Systerm Success : The Quest for the Dependent Variable," Information Systems Research, Vol.3, No.1, 1992, pp.60-95. https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
  60. DeLone, W. H. and McLean, E. R., "The DeLone and McLean Model of Infrmation Systems Success: A Ten-Year update," Information System Research, Vol.19, No.4, 2003, pp.9-30.
  61. Deng, X., Doll, W. J., and Truong, D., "Computer Self-Efficacy in an Ongoing Use Context," Behaviour & Information Technology, Vol.23, No.6, 2004, pp.395-412. https://doi.org/10.1080/01449290410001723454
  62. Egbert, J., "A Study of Flow Theory in the Foreign Language Classroom," The Modern Language Journal, Vol.87, No.4, 2003, pp.499-518. https://doi.org/10.1111/1540-4781.00204
  63. Hammond, D., Reality Bytes, People Management Magazine, 2001.
  64. Jonassen, D. H. and Land, S. L., Theoretical Foundations of Learning Environments. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2000.
  65. Keller, J. M., Motivational Design of Instruction. In C. M. Reigeluth(Ed.), Instructional-Design Theories and Models: An Overview of Their Current Status, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1983.
  66. Keller, J. M., "The Use of the ARCS Model of Motivation in Teacher Training," In K., Shaw, and A. J., Trott(Eds), Aspects of Educational Technology, Vol.17, Staff Development and Career Updating, London: Kogan Page, 1984.
  67. Klein, P., The Handbook of Psychological Testing, New York: Routledge, 1998.
  68. Liu, C. and Arnett, P. K., "Exploring the Factors Associated with Web Site Success in the Context of Electronic Commerce," Information and Management, Vol.38, No.1. 2000, pp.22-33.
  69. Massie, E., Special Report: The 'e' in e-Learning Stands for 'E'xperience, Lawrence Erlbauum Associate, Hillsdale, NJ, 2000.
  70. Moore, M., Three Types of Interaction, In K. Harry and D. Keegan(Eds.), Distance Education: New Perspectives, Routledge, 1993.
  71. Negash, S., Ryan, T., and Igbaria, M., "Quality and Effectiveness in Web-Based Customer Support Systems," Information and Management, Vol.40, No.8, 2003, pp.757-768. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(02)00101-5
  72. Noe, R. A., "Trainess' Attributes and Attitude: Neglected Influences on Training Effectiveness," Academy of Management Reviews, Vol.11, 1986, pp.736-749.
  73. Park, S. Y., "An Analysis of the Technology Acceptance Model in Understanding University Students' Behavioral Intention to Use e-Learning," Educational Technology and Society, Vol.12, No.3, 2009, pp.150-162.
  74. Piccoli, G., Ahmad, R., and Ives, B., "Web-Based Virtual Learning Environments: A Research Framework and a Preliminary Assessment of Effectiveness in Basic IT Skills Training," MIS Quarterly, Vol.25, No.4, 2001, pp.401-426. https://doi.org/10.2307/3250989
  75. Piskurich, G. M., and Sanders, E. S., ASTD Models for Learning Technologies: Roles, Competencies, and Outputs, Alexandria, Virginia: ASTD, 1998.
  76. Pitt, L. F., Watson, R. T., and Kavan, C. B., "Service Quality: a Measure of Information Systems Effectiveness," MIS Quarterly, Vol.19, No.2, 1995, pp.173-187. https://doi.org/10.2307/249687
  77. Pituch, K. A., and Lee, Y. K., "The Influence of System Characteristics on e-Learning use," Computers and Education, Vol.47, No.2, 2006, pp.222-244. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2004.10.007
  78. Ritchie D. C., and Hoffman, B., On Line, 1996, http://edweb.sdsu.edu/clrit/learningtree/DCD/wwwInstrdesign/Instruction.html.
  79. Rosenberg, M. J., E-Learning: Strategic for Delivering Knowledge in the Digital Age, McGraw-Hill, NY, 2001.
  80. Schmitt, N., Noe, R. A., and Gottschalk, R., "Using The Lens Model to Magnify Raters' Consistency, Matching and Shared Bias," Academy of Management Journal, Vol.29, No.1, 1986, pp.130-138. https://doi.org/10.2307/255864
  81. Seddon, P. B., and Kiew, M. Y., A Partial Test and Development of the DeLone and McLone Model of IS Success, Proceedings of the International Conference of Information Systems, Vancouver, Canada, 1994.
  82. Sushil, K. S., and Fred, L. K., "Web Service Architecture for M-Learning," Electronic Journal on e-Learning, Vol.2, 2004.
  83. Trevino, L. K., and Webster J., "Flow in Computer-Mediated Communication," Communication Research, Vol.19, No.5, 1992, pp.539-573. https://doi.org/10.1177/009365092019005001
  84. Wilson, B., and Ryder, M., "Dynamic Learning Communities: An Alternative to Designed Instructional Systems," Association for Educational Communications and Technology, Vol.18, 1996, pp.800-809.