DOI QR코드

DOI QR Code

Fuel Consumption Estimation Models for Heavy Freight Vehicles on Various Operating Speeds

대형화물차량의 주행속도에 따른 연료소모량 산정 모형 개발에 관한 연구

  • 오주삼 (한국건설기술연구원 SOC성능연구소 첨단교통연구실) ;
  • 어효경 (한국건설기술연구원 기반시설연구본부 첨단교통연구실)
  • Received : 2011.03.17
  • Accepted : 2011.06.30
  • Published : 2011.12.31

Abstract

It is common that basic unit and model of fuel consumption have been used to evaluate effectiveness analysis of transportation infrastructure investment programs. However they could not reflect vehicle characteristics such as loading capacity and types of heavy vehicles. For these reasons, this study reviews convention fuel consumption model which is widely used and conducts a field experiment for 5 classes of heavy vehicles. To develop the fuel consumption quadratic model the field data are used and we develop each model by classes, and then compare with convention fuel consumption model. As a result, between convention and suggested model, there are considerable differences, which have a similar pattern between an 11-ton cargo of convention model and a 25-ton cargo type dump truck of the suggested model. Likewise we identify that there is an approximately 26% gap between convention model result and the result which is calculated a weighted average by registered number of heavy vehicles based on 5 types of fuel consumption model suggested in this study. This result implies that convention fuel assumption model has a realistic limitation.

연료소모량 원단위 및 산정모형식은 교통시설 투자사업의 효과분석 시 널리 사용되고 있다. 그러나 최대적재중량과 차량형태에 따라 그 종류가 다양하게 분류되는 대형화물자동차의 차종특성이 반영되지 않고 있는 실정이다. 이에 본 논문에서는 이전부터 가장 널리 사용되고 있는 대표적인 연료소모량 산정모형을 검토하고, 화물자동차를 대표할 수 있는 5개 차종을 선정하여 현장 주행실험을 수행하였다. 주행실험을 통해 얻어낸 연료소모량 측정값은 본 연구에서 개발된 2차식 형태의 연료소모량 산정모형 개발에 사용되었으며, 실험차종별로 각각 개별모형을 개발하고, 기존 연료소모량 산정모형과 비교해 보았다. 그 결과, 기존모형과 본 연구에서 개발된 모형의 적용결과 간에 적지 않은 차이가 발생했으며, 11톤 카고트럭을 기준으로 만들어진 기존모형과 본 실험 25톤 카고형 덤프트럭의 연료소모량 산정모형의 적용결과가 유사한 것으로 나타났다. 또한 본 연구에서 개발된 5개 연료소모량 산정모형의 적용결과와 기존모형의 적용결과 사이에 약 26%의 차이가 나타남을 확인했으며, 이와 같은 결과는 기존 연료소모량 산정모형이 현실적 한계성을 지니고 있음과 추가적인 보완 연구가 필요하다는 것을 나타내는 결과이다.

Keywords

References

  1. 교통개발연구원(1998) 차량운행비의 산정.
  2. 국토연구원(1999) 도로사업 투자분석 기법정립.
  3. 변은아, 김영찬, 안소영, 고광덕, 윤수영(2009) 신호교차로의 차량운행비용 특성을 고려한 경제성분석 모형개발, 대한교통학회지, 대한교통학회, 제27권 제2호, pp. 199-206.
  4. 이정기, 용기중, 이종현, 이광범, 홍윤석, 이현우, 정혁, 임종순 (2005) 승용차의 중량변화에 따른 연비 연구, 추계학술대회논문집, 한국자동차공학회, pp. 1861-1866.
  5. 이태우, 길지훈, 전상진, 박준홍, 이종태, 홍지형(2011) 소형 화물차량의 적재량이 가속 주행 시의 연비 및 오염물질 배출에 미치는 영향, 한국자동차공학회논문집, 한국자동차공학회, 제 19권 제2호, pp. 133-141.
  6. 장수은, 정규화(2007) (예비)타당성조사의 차량운행비용 절감편익 산정방안 보완 연구, 제57회 학술발표회논문집, 대한교통학회, pp. 97-103.
  7. 한국개발연구원(2008) 도로.철도 부분 사업의 예비타당성조사 표준지침 수정.보완 연구(제5판).
  8. Kyoung ho, Ahn (1998) Microscopic Fuel Consumption and Emission (Master Thesis), Virginia Polytechnic Institute and State University.
  9. Tony sandberg (2001) Heavy Truck Modeling for Fuel Consumption Simulations and Measurements, Science and Technology Thesis in Linkoping University.
  10. Michael coyle (2007) Effects of Payload on The Fuel Consumption of Trucks, Department for Transport UK.
  11. Kenworth Truck Company (2008) White Paper on Fuel Economy.
  12. Nils-Olof Nylund, Kimmo Erkkila (2005) Heavy-Duty Truck Emission and Fuel Consumption Simulating Real-World Driving in Laboratory Conditions, VTT Technical Research Centre of Finland.
  13. Susumu Sato (2008) Fuel Economy Test Procedure for Heavy-Duty Vehicles : Japanese Test Procedures, Nation Traffic Safety and Environment Laboratory of Japan.