DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Mixed RP/SP Models of Demand Forecasting for Rail Rapid Transit

급행철도 수요예측을 위한 RP와 SP 결합모형에 관한 연구

  • Received : 2011.07.11
  • Accepted : 2011.08.15
  • Published : 2011.10.31

Abstract

A diversity of railway network function enhancement projects such as the double tracking, electrification, and direct operation have been actively executed to improve the railway service. When the new rapid transit is provided, how many people will use it instead of other transports? How will the railway choice behavior be changed? Accordingly, in this paper, the applicability of diverted travel demand forecast methods, by Revealed Preference(RP) and Stated Preference(SP) data was reviewed for Daegu metropolitan rail rapid transit service. As the result of combining RP and SP data, including the sequential and simultaneous approach, the total travel time and travel cost parameters are of the right sign and are highly significant. The simultaneous approach is more efficient in terms of the estimation of coefficients. In particular, methods to improve validity of the Mixed RP/SP models, when RP data is used proportionally, the diverted travel demand can be easily identified by railway fare and travel time service level. Therefore, it is considered that this will practically apply even in other regions as well as Daegu metropolitan railway.

최근 철도 서비스를 개선하고자 기존선을 복선 및 전철화 하는 등 철도네트워크 기능강화사업이 활발히 추진되고 있다. 이를 배경으로 본 논문에서 급행철도와 같이 새로운 철도 운영서비스가 제공될 경우 타 교통수단으로부터 얼마의 전환수요가 발생될 것이며, 철도이용형태는 어떻게 변화될 것인지? 등 앞으로 건설될 대구권 광역철도를 대상으로 SP와 RP데이터에 의한 전환수요 예측방법의 적용성을 검토하였다. 모형 구축결과, 기존 SP와 RP데이터를 결합하는 동시적 모형과 순차적 모형이 모두 유용하여 총통행시간과 통행비용의 파라미터 추정치가 충분한 설명력을 나타내고 있으며, 동시적 방법이 보다 효율적으로 분석되었다. 특히 RP+SP의 결합모형의 타당성을 더욱 높이기위해서 RP데이터를 비례적으로 적용한다면, 철도요금과 통행시간 설정에 따라 전환수요를 쉽게 파악할 수 있을 것이며, 대구권 광역철도를 비롯하여 타 지역에서도 보다 실용적으로 적용할 수 있을 것으로 판단된다.

Keywords

References

  1. 김강수, 조혜진(2006) SP 조사설계 및 분석방법론, 보성각.
  2. 김강수(2002) Stated Preference 조사설계 및 분석방법론에 대한 연구(2단계), 교통개발연구원 연구총서 2002-9.
  3. 정병두, 김현, 황영기(2009) 급행철도 도입에 따른 전환수요 분석, 대한교통학회지, 대한교통학회, Vol. 27, No. 3, pp. 131-140.
  4. 한국교통연구원(2009) 대구권 광역철도 기본조사, pp. 170-189.
  5. 日本交通政策硏究會(1988) 新交通システム導入が 沿線住民の交通 および活動に及ぼす影響の評價, 日交硏シリ一ズA-122.
  6. 森川高行, 山田菊子(1993) 系列相關を持つRPデ- タとSPデ-タを同時に用いた離散選擇モデルの推定法, 土木學會論文集, No. 476, pp. 11-18.
  7. 藤原章正(1993) 交通機關選擇モデル構築における選好意識デ-タの信賴性に關する硏究, 廣島大學博士論文.
  8. Bonsall, P. (1983) Transfer Price Data - Its use and Abuse, The 11th PTRC, Transportation Planning Methods, pp. 47-59.
  9. Bradley, M.A. and Daly A. J. (1994) Uses of The Logit Scaling Approach to Test for Rank order and Fatigue Effects in Stated Preference Data, Transportation 21, 1994.
  10. PTRC (2000) Stated Preference Techniques.
  11. Kim, K.S. (1998) A Behavioural Approach to Freight Transport Modal Choice, University of Leeds Ph.D Thesis.
  12. Takayuki Morikawa (1989) Incorporating Stated Preference Data in Travel Demand Analysis, Ph.D Thesis, MIT.
  13. Steer Davies Gleave and Hague Consulting Group (1991) Stated- Preference Techniques, A guides to practice 2nd Edition.