Abstract
The MAC of IEEE 802.11 WLAN to control data transmission uses two control methods called DCF and PCF. The DCF uses BEB backoff algorithm based on CSMA/CA. The BEB backoff algorithm shows excellent performance relatively in situation that competition between stations is less, but its performance is decreases as the competition increases. This paper proposes and analyses mathematically an enhanced backoff algorithm. To reduce the collision probability, the proposed algorithm increases the contention window to maximum after collision and decreases the contention window smoothly after successful transmission. To prove efficiency of proposed algorithm, simulations are conducted and analyzed.
IEEE 802.11 WLAN의 MAC에서는 데이터 전송을 제어하기 위한 방법으로 DCF와 PCF를 사용하며, DCF는 CSMA/CA를 기반으로 BEB 백오프 알고리즘을 사용한다. BEB 백오프 알고리즘은 경쟁 스테이션이 적은 상황에서는 비교적 우수한 성능을 보이나 경쟁 스테이션의 수가 많은 경우 처리율, 지연 관점에서 성능이 저하되는 문제점이 있다. 본 논문에서는 패킷 전송 후 충돌이 발생하면 경쟁윈도우를 최대경쟁 원도우로 증가시키고 패킷의 정상적인 전송 후에는 경쟁윈도우를 서서히 감소함으로써 패킷 충돌 확률을 낮추는 백오프 알고리즘을 제안하고 이를 수학적으로 분석한다. 제안하는 알고리즘의 효율성을 입증하기 위해 시뮬레이션을 수행하고 분석하였다.