Estimation of Greenhouse Gas Emission from Motorcycles in 2008

이륜차의 온실가스 배출량 추정(2008)

  • Shin, Yong Il (Dept. of. Environmental and Energy Engineering, the University of Suwon) ;
  • Kim, Jeong (Dept. of. Environmental and Energy Engineering, the University of Suwon) ;
  • Kim, Pil Su (Dept. of. Environmental and Energy Engineering, the University of Suwon) ;
  • Jang, Young Kee (Dept. of. Environmental and Energy Engineering, the University of Suwon)
  • 신용일 (수원대학교 환경에너지공학과) ;
  • 김정 (수원대학교 환경에너지공학과) ;
  • 김필수 (수원대학교 환경에너지공학과) ;
  • 장영기 (수원대학교 환경에너지공학과)
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Recently the number of motorcycles has increased in urban area, and it is believed that motorcycle is one of the air pollution and greenhouse gas emission sources. But the greenhouse gas emission from motorcycle has been high uncertainty due investigation of a lack of activity data and emission factors in Korea. So in this study, the greenhouse gas emission from motorcycle is estimated by considering the population of moped and VKT(vehicle kilometers travelled) of motorcycle by recent other studies. And the emissions by IPCC Tier 2 and Tier 3 methodology are calculated and compared. As the results, the nationwide $CO_2$ equivalent emissions from motorcycles by Tier 2 and Tier 3 method are calculated as 2,758 kton/yr and 2,739 kton/yr in 2008. The contribution ratio of this emission is estimated as 2.7% in on-road transport sector.

현재 이륜차는 도시에서 주요 이동수단으로 활용되고 있다. 그러나 국내에서는 이륜차 온실가스 배출량 산정에 있어 활동도 자료가 부족하고, 국내 배출계수가 부족하여 그 배출량 산정의 불확도가 큰 실정이다. 본 연구에서는 최근 조사된 50cc 미만의 이륜차(모페드)까지 고려하여 이륜차의 배기량별 연료 소비량을 추정하였다. 또한 최근 조사된 일 주행거리를 활용하여 IPCC 산출 방법론에 따라 Tier 2와 Tier 3의 배출량을 산출하여 비교하였다. 그 결과, 2008년도 전국 이륜차 운행에 의한 온실가스 배출량은 Tier 2와 Tier 3 산출 방법에 의해 각각 2,758천 $ton-CO_2eq/yr$, 2,739천 $ton-CO_2eq/yr$으로 산출되었으며, 이는 국내 수송 부문 온실가스 배출량의 약 2.7%에 해당하는 양으로 추정되었다.

Keywords