Status Quo and Future Directions of School Counseling in Korea

우리나라 학교상담의 실태와 미래 방향

  • Received : 2010.05.11
  • Accepted : 2010.06.03
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Recently school counselors have begun to be employed to school and the office of local school districts. Now it is our challenging task to firmly establish school counseling system. The purpose of this study was to review the current status of school counseling in Korea and to suggest future directions of school counseling. For this purpose, characteristics of school counseling and school counselor's role were first reviewed. In lights of these criteria, several areas which need to be improved were identified. Authors suggest the four future directions of school counseling : introduction of school psychology-based service, establishment of comprehensive school counseling program, improvement of professional ability according to school counselor's role, establishment of support system.

Keywords

References

  1. 강진령.강복란(2005). 초등학교 상담교사의 교사 자문 모형 구안, 상담학연구, 6(3), 973-988.
  2. 강진령.손현동.조은문(2005). 중학교 상담교사의 역할에 대한 요구 분석, 청소년상담연구, 13(2), 61-74.
  3. 구본용.임은미.구혜영 (1993). 청소년문제와 상담실태분석, 청소년대화의 광장.
  4. 김계현.김동일.김봉환.김창대.김혜숙.남상인.조한익(2000). 학교상담과 생활지도, 학지사.
  5. 김서규(2005). 교사를 위한 상담교육 영역 구안 및 타당화, 한국교원대학교 박사학위논문.
  6. 김현진 (2009). 학교상담실은 왜 제대로 운영되지 않을까, 초등 우리교육 11월호, 39-43.
  7. 김희대(2006). 전문상담교사제도의 구축과 정착방안, 한국교육정책연구소.
  8. 김희대(2007). 한국의 전문상담교사제도, 서현사.
  9. 박경애.양미진.김혜영 (1999). 학교상담실태 및 모형 개발연구, 한국청소년상담원.
  10. 박성미(2009). 청소년의 학교생활적응을 위한 문화접근적 상담프로그램 개발, 수산해양교육연구, 21(2), 187-198.
  11. 배은경(2009). 학교상담문화부터 만들어야, 중등 우리교육 12월호, 20-24.
  12. 부산광역시청소년상담지원센터(2007). 2006 부산광역시청소년상담지원센터 운영보고서, 부산: 서문사.
  13. 신현숙.김인아.류정희(2004). 중.고등학교 교사가 지각한 학교상담 실태와 학교심리학 서비스의 필요성, 학국심리학회지 학교, 1(1), 53-77.
  14. 안창일(2005). 학교전문상담교사의 전문성 제고와 나아가야 할 방향, 국회공청회 발표자료, 19-20.
  15. 연문희.강진령(2006). 학교상담: 21세기의 학생 생활지도, 양서원.
  16. 유순화.류남애(1996). 제1기 전문상담 순회교사의 직무기대 조사연구.
  17. 유정이.박성수(1998). 한국학교상담 형성과정 연구, 한국심리학회지 상담 및 심리치료, 10(1), 297-312.
  18. 이규미.권해수.김희대(2008). 전문상담교사의 초기 정착 과정 분석, 한국심리학회지 일반, 27(2), 819-837.
  19. 이동혁(1999). 학교상담체제 특성에 따른 학교생활의 질적 차이에 관한 분석, 서울대학교 석사학위논문.
  20. 이상민.안성희(2003). 학교상담자 무엇을 해야 하는가? 상담학연구, 4(2), 281-293.
  21. 이종헌(2005). 학교상담교사의 직무 및 역할 분석, 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  22. 차타순.이희영.강신훈(2010). 전문계고 학생들의 우울과 불안 감소를 위한 Burns의 인지-행동 집단상담의 효과, 수산해양교육연구, 22(1), 99-112.
  23. 천성문.박원모(2007). 학교상담실의 운영과 실제, 경성대학교 인문과학논총, 12, 31-45.
  24. 최외선.전미향.이미옥(1997). 여고생의 상담실태에 관한 연구, 새마을.지역개발연구, 20, 105-124.
  25. 한국교육개발원(2006). 학교폭력예방을 위한 법.제도적 정비방안 연구, 한국교육개발원.
  26. 한국교육개발원 (2009). 교육통계분석 자료집, 한국교육개발원.
  27. 한국전문상담교사협의회(2007). http://www.schoolcounselor.or.kr에서 2009.3.1 인출.
  28. 한숙경(2004). 초등학교 상담의 활성화를 위한 일 연구: 전문상담교사의 역할 수행을 중심으로, 아시아교육연구, 5(11), 71-92.
  29. 허승희.박성미(2005). 초등학교 상담교사의 역할과 기능에 대한 학부모, 교사 및 학교행정가의 요구분석, 초등교육연구, 18(1), 19-38.
  30. 허승희.이희영.최태진.박성미 (2007). 21세기를 위한 학교상담, 교육과학사.
  31. American School Counselor Association(2004). The role of the professional school counselor, Retrieved April 9, 2010, from http://www.schoolcounselor.org/role.htm.
  32. American School Counselor Association(2005). The ASCA national model: A framework for school counseling program(2nd ed.), Alexandria, VA: Author.
  33. Baker, S. B.(1992). School counseling for the twenty-first century, New York: Merrill.
  34. Cole, E. & Siegel, J. A.(1992). Role expansion for school psychologists: challenges and future directions. In E. Cole. & J. A. Siegel (Ed.). Effective consultation in school psychology, (173-200), NY: Hogrefe & Huber Publishers.
  35. Corey, G.(1986). Theory and practice of counseling and psychotherapy(3rd ed.). Monterey, CA: Brooks/Cole.
  36. Davision, J.(1992). The process of school consultation: Give and take. In A. Siegel & E. Cole (Ed.), Effective Consultation in School Psychology, (53-69), NY: Hogrefe & Huber Publisher.
  37. Fagan, T. K., & Wise, P. S. (1994). School Psychology: Past, Present, and Future, NY: Longman.
  38. Foster, L. H., Watson, T. S., Meeks, C, & Young, J. S.(2002). Single-subject research design for school counselors: Becoming an applied researcher, Professional School Counseling, 6, 146-154.
  39. Gibson. R. L. & Mitchell, M. H. (1999). Guidance and counseling. Prentice Hall.
  40. Gysbers, N. C.(1990). Comprehensive guidance programs that work, Ann Arbor, MI: ERIC Counseling and Personnel Services Clearinghouse.
  41. Gysbers, N. C. & Henderson, P.(1994). Developing and managing your school guidance program, Alexandria, VA: American Psychological Association.
  42. Maher, C. A., & Springer, J.(1989). School based counseling, In C. A. Maher & J. E. Zins(Ed), Psychoeducational intervention in schools, Pergamon Press.
  43. Murphy, J. J., & Duncan, B. L.(1997). Brief Intervention for School Problems: Collaborating for Practical Solutions, NY: The Guilford Press.
  44. Schmidt, J. J.(1996) Counseling in schools(2nd ed.), Allyn and Bacon.
  45. Studer, J. R., & Allton, J. A.(1996). The professional school counselor: Supporting and understanding the role of the guidance program, NASSP Bulletin, 80(581), 53-60. https://doi.org/10.1177/019263659608058116