Influence of Psychological Separation and Parental Attachment on School Resilience of Middle School Students

부모로부터의 심리적 분리 및 부모에의 애착이 중학생의 학교적응 유연성에 미치는 영향

  • Received : 2010.03.23
  • Accepted : 2010.06.01
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This study attempted to investigate the influence of psychological separation and parental attachment of school resilience of middle school students. Although six hundred forty two middle school students participated in this study, final subjects of this study were 492(male, 243; female, 249) ones. Participants completed Psychological Separation Inventory, Parental Attachment Inventory and School Resilience Scale. Collected data were statistically analyzed using t-test, product moment correlation coefficient and multiple regression. The results of analyses revealed psychological separation statistically significantly predicted school resilience of middle school students and parental attachment statistically significantly predicted school resilience of middle school students. Based upon above results, it is concluded that psychological separation and parental attachment can be useful protective factors for school resilience. The implications of these results were discussed and future research questions were suggested with several comments on limitations of this study.

Keywords

References

  1. 권해수(2003). 성학대 피해 청소년의 적응유연성에 영향을 미치는 관련 변인 연구, 홍익대학교 박사학위논문.
  2. 김은경(2005) 청소년의 리더십 생활기술과 학교 적응유연성과의 관계 분석, 숙명여자대학교 석사학위논문.
  3. 김희수(2004), 중학생이 지각한 부모행동과 애착안정성 및 학교적응과의 관계, 중등교육연구, 52(2), 501-518.
  4. 남영옥.김재한(2003). 알코올중독자를 부모로 둔 청소년 자녀의 심리사회적 특성과 학교적응유연성과의 관계, 청소년학연구, 10(1). 199-221.
  5. 류재중(2006). 조손가족 청소년의 학교 적응유연성에 영향을 미치는 요인, 명지대학교 박사학위논문.
  6. 매일경제 2007. 9. 11일자(사회) 기사 : 서울청소년 50% "화목한 가정이 행복조건".
  7. 박지아(2003). 적응 유연성과 영적 안녕 및 부모 애착 간의 관계: 적응유연 청소년, 위험 청소년, 유능 청소년의 비교, 이화여자대학교 석사학위논문.
  8. 박현선(1998). 빈곤청소년의 학교적응유연성, 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  9. 송유미.이윤형(2009). 보호요인의 매개효과를 통한 조손가족 청소년의 학교적응유연성에 관한 연구, 사회복지연구, 40(3). 41-68.
  10. 신현숙(2003). 적응유연성 연구의 전망: 개념 및 방법론적 문제와 학교-기반 예방을 위한 시사점, 교육학연구, 41(2), 431-456.
  11. 옥정(1998). 청소년기 애착 안정성과 우울성향의 관계: 지각된 유능감의 매개효과를 중심으로, 이화여자대학교 석사학위논문.
  12. 유성경(2000). 청소년 탈비행과 위험요소 및 보호요소에 관한 탐색적 연구, 교육학 연구, 38(3), 81-106.
  13. 유옥순(2007). 청소년의 또래관계와 대처행동이 학교적응유연성에 미치는 영향, 명지대학교 박사학위논문.
  14. 유진이(2009). 학교중도탈락 청소년의 심리적 지도방안, 청소년학연구, 11, 229-257.
  15. 이경화.정혜영(2007). 중학생의 스트레스 및 통제소재와 학교적응의 구조분석, 수산해양교육연구, 19(1), 8-18.
  16. 이정화.전윤숙.김인경(2007). MMTIC에 의한 성격유형과 자아탄력성과의 관계, 수산해양교육연구, 19(2), 288-30.
  17. 이희영.최태진(2004). 심리적 분리와 대학생활적응: 성별과 개인주의-집단주의 성향의 중재 효과, 한국청소년연구, 109-136.
  18. 장휘숙(1999). 청년심리학. 서울: 학지사.
  19. 장희숙(2003). 아내폭력가정 자녀의 적응에 영향을 미치는 요인들, 한국사회복지학, 55. 255-281.
  20. 전화연(2006). 청소년의 가정환경변인이 학교생활 적응에 미치는 영향, 숙명여자대학교 석사학위논문.
  21. 정은희(1992). 부모로부터의 독립과 대학생활 적응과의 상관연구, 연세대학교 석사학위논문.
  22. 정효선(2008) 학생청소년이 인지한 사회적 관계 요인이 학교적응유연성에 미치는 영향, 숙명여자대학교 석사학위논문.
  23. 조규필(2004). 청소년 쉼터가 가출 청소년의 적응유연성에 미치는 영향에 관한 연구, 연세대학교 석사학위논문.
  24. 한국교육개발원(2005). 교육통계연보.
  25. Anderson, S. A. & Sabatelli, R. M.(1990). Differentiating differentiation and individuation: Conceptual and operation challenges, American Journal of Family Therapy, 18(1), 32-50. https://doi.org/10.1080/01926189008250790
  26. Ainsworth, M. D. S.(1989). Attachments beyond infancy, American Psychologist, 44. 709-716.
  27. Armsden, G. C., & Greenberg, M. T.(1987). The inventory of Parent and Peer Attachment: Individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence, Journal of Youth and Adolescence, 16(5). 427-453. https://doi.org/10.1007/BF02202939
  28. Blos, P.(1967). The second individuation process of adolescence, Psychoanalytic Study of the Child, 22. 162-186.
  29. Bowen, M.(1978). Family therapy in clinical practice, New York: Aronson.
  30. Bowlby, J.(1982). Attachment and loss: Vol. I: Attachment(2nd ed.), New York: Basic Books.
  31. Bretherton, I.(1985). Attachment theory: Retrospect and prospect, Monographs of the Society for Research in Child Development, 50(1-2, Serial No. 209).
  32. Choi, K.(2002). Psychological separation-individuation and adjustment to college among Korean American students: The roles of collectivism and individualism, Journal of Counseling Psychology, 49(4), 468-475.
  33. Compas, B. E., Hinden, B. R., & Gerhardt, C. A.(1995). Adolescent development: Pathways and processes of risk and resilience, Annual Review of Psychology, 46. 265-293. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.46.020195.001405
  34. Hoffman, J. A.(1984). Psychological separation of the adolescence from their parents, Journal of Counseling Psychology, 31. 170-178.
  35. Kerr, M. E., & Bowen, M.(1988). Family evaluation: An approach based on Bowen theory, New York: Norton.
  36. Lee, H., & Hughey, K. F.(2001). Journal of Career Development, 27(4), 279-293. https://doi.org/10.1023/A:1007855104473
  37. LeFrancois, G.(2001). Of children: An introduction to child and adolescent development(9th ed.), Belmont, CA: Wadsworth/Thomson Learning.
  38. Minuchin, S.(1974). Families and family therapy, Cambridge, MA: Harvard University Press.
  39. Okun, B. F.(1984). Working with adults: Individual, family, and career development, Monterey, CA: Brooks/Cole.
  40. Palladino, D. E., & Blustein, D. L.(1994). Contributions of family relationship factors to the identity formation process, Journal of Counseling and Development, 73, 159-166. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1994.tb01729.x
  41. Quintana, S. M., & Lapsley, D. K.(1987). Adolescent attachment and ego identity : A structural equation approach to the continuity of adaptation, Journal of Adolescence Research, 2, 393-409. https://doi.org/10.1177/074355488724007
  42. Rice, K. G.(1992). Separation-individuation and adjustment to college: A longitudinal study, Journal of Counseling Psychology, 39, 203-213.
  43. Rice, K. G., & Cummins, P. N.(1996). Late adolescent and parent perceptions of attachment: An exploratory study of personal and social well-being, Journal of Counseling and Development, 75, 50-57. https://doi.org/10.1002/j.1556-6676.1996.tb02314.x
  44. Rice, K. G., Cunningham, T. J., & Young, M. B. (1997). Attachment to parents, social competence, and emotional well-being: A comparison of Black and White late adolescents, Journal of Counseling Psychology, 44, 89-101.
  45. Rice, K. G., & Whaley, T. J.(1994). A short-term longitudinal study of within-semester stability and change in attachment and college student adjustment, Journal of College Student Development, 35, 324-330.
  46. Roeser, R. W., Eccles, J. S., & Sameroff, A. J.(2000). School as a context of early adolescents' academic and social-emotional development: A summary of research findings, Elementary School Journal, 100(5). 443-471. https://doi.org/10.1086/499650
  47. Sroufe, L. A.(1986). Appraisal: Bowlby's contribution to psychoanalytic theory and developmental psychology: Attachment, Separation, Loss, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 27, 841-849. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1986.tb00203.x
  48. Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S.(1996). Using multivariate statistics(2nd ed.). New York: HarperCollins.