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Aerodynamic Optimization of Helicopter Blade Planform (II): Applications to Design Optimization

헬리콥터 블레이드 플랜폼 공력 최적설계(II): 최적설계 기법의 적용

  • 김창주 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 박수형 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과) ;
  • 신기철 (건국대학교 항공우주정보시스템공학과 대학원) ;
  • 김승호 (한국항공우주연구원) ;
  • 정기훈 (한국항공우주연구원) ;
  • 김승범 (한국항공우주연구원)
  • Received : 2010.08.09
  • Accepted : 2010.10.26
  • Published : 2010.11.01

Abstract

This paper focuses on the application of the proposed aerodynamic optimization techniques to design the blade planform of helicopter rotors. The design problems are formulated to maximize the hover figure of merit and the equivalent lift-to-drag ratio for high forward speed by optimally distributing airfoils, twist, and chord along the blade span. The numerical characters are investigated by solving various design problems. The advantages and limitations with the present design approach and the present modeling features for performance prediction are discussed. The recommendations for the required model refinements to get more accurate optimal configurations are addressed as future research areas.

본 논문은 헬리콥터 로터 블레이드 플랜폼 설계를 위해 개발된 공력 최적설계 기법의 응용에 대한 내용이다. 블레이드 스팬 방향에 따른 익형의 배치, 비틀림 및 시위 등의 최적 분포를 결정하여 호버링 figure of merit과 고속 전진비행 시 등가 양항비를 최대화하는 설계문제를 정식화 하였다. 다양한 설계문제에 대해 최적설계 기법의 특성을 파악하였으며, 본 연구의 설계기법과 성능예측에 사용된 모델링 특성과 관련된 장점과 제한점에 대해 검토하였다. 보다 정확한 최적형상의 설계를 위해 요구되는 모델링 개선방향에 대한 검토와 향후 연구분야를 정의하였다.

Keywords

References

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