초록
공학교육인증제와 더불어 공대생들의 윤리적 자질 함양 및 공학윤리 교육이 강조되고 있다. 본 연구는 정보통신공학 재학생들을 대상으로, 학생들이 현재 가지고 있는 정보통신 산업 종사자 윤리의식 수준은 어느 정도인지 알아보고 정보통신 산업 종사자 윤리의식에 영향을 미치는 제 변인들의 상대적인 영향력을 파악하여 바람직한 정보통신윤리에 대한 시사점과 교육 방안을 모색하고자 하였다. 설문에 의한 연구 내용으로 정보통신공학을 전공 중인 대학생의 정보통신 산업 종사자 윤리의식을 '회사이익을 위한 불법적 비윤리의식'(2.11점), '경제적 이익추구를 위한 비윤리의식'(2.86점), '자신을 위한 묵과적 비윤리의식'(1.99점) 등 세 가지 유형으로 나누어 분석하였다. 정보통신공학을 전공 중인 학생들의 성향은, 상대방을 존중하지 않는 비존중의식을 가질수록, 연령이 높을수록, 군대에 다녀오지 않은 경우 정보통신 산업 종사자로서의 윤리의식이 비윤리적인 것으로 나타났다. 본 연구의 결과는 공학교육인증제 실시와 더불어 정보통신윤리 교육프로그램을 개발하는 기초자료로 활용할 수 있고, 효과적인 공학윤리 및 정보통신윤리 강좌를 확대하는데 기여할 수 있을 것이다.
With the program outcomes of 'the Accreditation of Engineering Education' in Korea, the acquisition and assessment of ethical attitudes as an engineer is emphasized these days. In this study, we surveyed and investigated the attitudes and ethical minds of college students majoring in information and communication engineering regarding their professional attitude and ethical behavior at present and in the future by assuming their hire in this industry. The average score of engineer ethics was 2.25 out of 5. Multi-variate regression found that the unethical attitudes of information and communication engineer were more distinct for students of older age, students with 'rude and insulting' attitudes, students who had not served in army, students who are not idealistic, and students who do not live with parents. The results provide educators with useful understandings related to the engineering ethics education program for college students.