Collaborative Network for Children's Reading Program: Making of Bookmagic

전문가 협력을 통한 어린이 독서교육 프로그램 개발 및 운영 - "책수리마수리" 프로젝트의 사례를 중심으로 -

  • Received : 2010.08.27
  • Accepted : 2010.09.27
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Bookmagic is a new reading program that encourages children of 5-15 ages to enjoy reading. Bookmagic provides free downloadable resources such as pre-reading and after-reading activities, booklists, posters and awards. Since a number of reading programs have already been developed, published and used, Bookmagic is not a toally new project. However, it is distinguished by the process of creating the program. While most of the reading programs available in Korea were developed by individual occupations(academic experts, private enterprises, civic organisations, associations of librarians or teachers), Bookmagic was designed by a team of various professionals including a picture book author, an academic researcher, a primary school teacher, a school librarian and two public librarians. Working in a partnership with other professionals, participant librarians had a unique opportunity to develop expertises on reading education as a creator of a program rather than as a deliverer.

이제까지 개발된 많은 어린이 대상의 독서교육 프로그램은 사서모임이나 교사모임, 어린이책 시민단체, 연구자 집단, 독서관련 사기업, 출판업계 등 직무와 관련된 단체별로 진행되어 왔다. 따라서 개별 단체 내에서는 독서교육에 대한 성과와 노하우가 상당히 축적되고 공유되었으나, 단체 간의 상호교차적인 정보와 기술의 교환은 활발하지 못했다. 그 결과 다른 전문가 집단의 성과를 어린이 사서가 공유하고, 자신의 경험에 대해 다른 전문가 집단과 논의할 수 있는 기회가 희박했다. "책수리마수리"는 책을 매개로 어린이와 청소년을 만나는 다양한 직종의 사람들이 모여 만드는 독서교육 프로그램이다. "책수리마수리" 프로젝트가 시범적으로 이루어진 2010년의 경우, 연구자, 공공도서관 사서, 학교도서관 사서, 초등학교 교사, 그림책 작가, 코디네이터 사서가 한 팀이 되어 ‘크기'를 주제로 다양한 독서교육 프로그램을 만들었다. 전문가 협력을 통해 어린이 사서는 잘 만들어진 프로그램을 이식하는 전달자를 넘어서 프로그램의 개발에서부터 진행까지 주체적으로 관여하며, 다양한 분야의 전문성을 가진 인적자원의 네트워크와 함께 활동할 수 있게 된다.

Keywords

References

  1. 곽철완, 노영희, 박종범. "어린이 서비스 협력체계 및 협의회 활성화 방안에 관한 연구." 한국비블리아학회지, 제19권, 제2호(2008. 6), pp.63-84.
  2. 곽철완, 노영희. "어린이 사서의 상호협력현황에 관한 연구." 한국도서관.정보학회지, 제39권, 제3호 (2008. 9), pp.405-427.
  3. 김명순. "활동 중심 독서의 의미와 방향." 독서연구, 제14권(2005. 12), pp.55-75.
  4. 이연옥. "어린이 사서의 역할과 전문성 개발 방안에 대한 연구." 한국도서관․정보학회지, 제36권, 제3호(2005. 9), pp.233-256.
  5. 정혜미, 차미경. "공공도서관 어린이 사서를 위한 문헌정보학 교과과정 개선에 관한 연구." 한국비블리아학회지, 제18권, 제2호(2007. 12), pp.161-181.
  6. 정혜미, 차미경. "공공도서관 어린이 사서를 위한 문헌정보학 교과과정 개선에 관한 연구." 한국비블리아학회지, 제18권, 제2호(2007. 12), pp.161-181.
  7. Bewick, L. and Corrall, S. "Developing librarians as teachers: A study of their pedagogical knowledge." Journal of Librarianship and Information Science(March 2010), pp.1-14.
  8. Guthrie, J. T., Wigfield, A., and Perencevich, K. C. Motivating reading comprehension: concept-oriented reading instruction. Mahwah, N.J. : L. Erlbaum Associates, 2004.
  9. Morrow, L. The Literacy Development in the early years. Boston : Allyn & Bacon, 2001.
  10. Sarrag, A. "Inspiring Young Readers: The Role of Libraries in Promoting Reading for Pleasure." 제4회 국제 어린이청소년도서관 심포지엄 자료집: 녹색 미래의 꿈과 상상의 엔진. 어린이도서관, 2010. pp.55-77.
  11. 책수리 마수리 홈페이지. [인용 2010. 8. 20].
  12. ALA Home page. [cited 2010. 6. 8].
  13. UKLA : The UK Literacy Association Home page. [cited 2010. 7. 23].
  14. Collaborative Summer Library Program Home page. [cited 2010. 8. 16].