The Mean Formula of Implicate Quantity

내포량의 평균 공식과 조작적 학습법

  • Received : 2010.07.22
  • Accepted : 2010.08.23
  • Published : 2010.08.31

Abstract

This study presents one universal mean formula of implicate quantity for speed, temperature, consistency, density, unit cost, and the national income per person in order to avoid the inconvenience of applying different formulas for each one of them. This work is done by using the principle of lever and was led to the formula of two implicate quantity, $M=\frac{x_1f_1+x_2f_2}{f_1+f_2}$, and to help the understanding of relationships in this formula. The value of ratio of fraction cannot be added but it shows that it can be calculated depending on the size of the ratio. It is intended to solve multiple additions with one formula which is the expansion of the mean formula of implicate quantity. $M=\frac{x_1f_1+x_2f_2+{\cdots}+x_nf_n}{N}$, where $f_1+f_2+{\cdots}+f_n=N$. For this reason, this mean formula will be able to help in physics as well as many other different fields in solving complication of structures.

본 논문은 속도, 온도, 농도, 밀도, 단가, 일인당 국민소득 등의 내포량의 평균을 구할 때, 내포량마다 다른 공식을 적용하여 구해야 하는 불편함을 해소하기 위하여, 지레의 원리를 이용하여 두 내포량의 평균 공식 $M=\frac{x_1f_1+x_2f_2}{f_1+f_2}$를 유도하였고, 이 공식의 관계적 이해를 돕기 위해 지레의 원리를 이용한 조작적 학습법을 제시하였다. 비의 의미의 분수는 그 수치만으로 덧셈을 할 수가 없어 비가법적이라고 한 것을 비중을 적용하여 계산할 수 있음을 보인 것이다. 또한 두 양에서뿐만 아니라 여러 양의 덧셈도 단 한번의 공식에의 적용으로 해결할 수 있도록 확장 적용시킨 $M=\frac{x_1f_1+x_2f_2+{\cdots}+x_nf_n}{N}$ (단, $f_1+f_2+{\cdots}+f_n=N$) 은 새로운 공식이 가중평균을 구하는 공식이었다는 것을 밝혔다. 또한 통계학에서 의문거리였던 하위 제표의 방향성과 다른 모습을 보이는 상위제표의 통계자료에 대한 심프슨의 파라독스의 의문점을 가중평균의 원리를 이용하여 밝혔다.

Keywords

References

  1. 강지형, 김수환, 라병소, 박성택, 이의원, 이정재, 정은실, 초등수학교육론, 동명사, 1999.
  2. 고정화, <학령 초의 활동주의적 수 개념 구성에 관한 연구>, 대한수학교육학회 논문집 17(2007), No.3, 309-331.
  3. 김명운, <맥락화를 통한 분수의 곱셈과 나눗셈 지도>, 학교수학. 11(2009), No. 4, 대한수학교육학회, 2009.
  4. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정영옥, 홍진곤, 수학교육과정과 교재연구, 경문사, 2006.
  5. 박성택, 신택균, 양인환, 손용규, 이정재, 수학교육, 동명사, 1997.
  6. 서성보, 수학 및 수학교육 용어 사전, 교문사, 1000.
  7. 송인명외 2인, 물리 II, 교학사, 1998.
  8. 교육부, 초등학교 교사용지도서 수학 6-1, 국정교과서주식회사, 1998.
  9. 유현주, 유리수 개념의 교수현상학적 분석과 학습-지도 방향에 관한 연구, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 1995.