DOI QR코드

DOI QR Code

The Present Situation and Science High School Teachers' Perception about Field Application of the GLOBE Program in Korea

국내 글로브 프로그램 운영 현황 및 지도교사들의 인식

  • 이문원 (강원대학교 사범대학 과학교육학부) ;
  • 김화성 (강원과학고등학교) ;
  • Received : 2009.09.23
  • Accepted : 2010.02.13
  • Published : 2010.02.26

Abstract

The purpose of this study was to investigate the application of GLOBE program in Korea and its perception displayed by the Science High school Teachers. The interview using a questionnaire with 12 science high school teachers in Korea was conducted. It was attempted to find a problem occurring during the practical application for getting a basic data for the development of Korean GLOBE program. The results of this study are as follows: (1) The level of GLOBE program was for upper grade levelsin elementary school and middle school. The program may not be suitable for the Science High School students in Korea. (2) To successfully apply the GLOBE program in Korea, study levels and research subjects in the program must be further developed in terms of quality and areas. Suggestions for the possibility of adopting and operating the program in Korea are made as follows: (1) To effectively manage the GLOBE school sites, there has to be a headquarter system in place and operation under, say, the Korean Earth Science Society. (2) To ensure the program's identity and goals, it is to set up a center for the Korea GLOBE program with a financial support system established.

이 연구는 글로브 프로그램이 운영되고 있는 과학고의 교사에게 설문지 및 면담을 통하여, 과학고에서의 글로브 프로그램 운영 현황과 교사들의 인식을 분석하였다. 그 결과를 토대로 우리나라에서 글로브 프로그램의 운영에 따른 문제점과 그 해결 방안을 논의하는 데 목적이 있다. 이 연구는 12명의 과학고 교사의 설문과 3명의 교사 면담 및 글로브 프로그램의 운영과정에서 나온 보고서 등의 분석으로 이루어졌다. 프로그램의 운영 현황, 교사들의 인식과 프로그램 운영에 따른 문제점에 대한 결과는 다음과 같다: 1) 글로브 프로그램은 초등학교 고학년 및 중학교에 적합한 수준이며, 과학고에서 그대로 운영하기에는 적합하지 않다. 2) 글로브 프로그램을 국내에 정착시키기 위해서는 우리나라에서 각 학교의 환경과 지역성을 고려한 다양한 프로그램의 개발이 필요하다. 프로그램의 운영에 대한 제언은 다음과 같다: 1) 우리나라의 교육실정에 맞는 글로브 프로그램을 개발-운영하기 위해서는 지구환경과 관련된 단체 및 전문가 집단이 되는 운영 본부의 설치가 요구된다. 2) 글로브 프로그램의 운영을 위한 행-재정 지원이 있어야 한다.

Keywords

References

  1. 강원과학고, 2007, GLOBE 활동보고서. 101 p.
  2. 강원과학고, 2008, GLOBE 활동보고서. 27-69.
  3. 강원과학고, 2008, GLOBE 운영계획. 1-4.
  4. 강원과학고, 2009, GLOBE 운영계획. 1-4.
  5. 부산과학고, 인천과학고, 대전과학고, 충북과학고, 광주과학고, 2001, GLOBE 학교 운영 및 교육활동 보고서, 1-3.
  6. 전남과학고, 2001, 지구환경 학습 및 관찰활동 결과. 1-2.
  7. 충북과학고, 1999, 지구환경 학습 및 관찰활동(GLOBE) 운영계획. 1-6.
  8. 한성과학고, 서울과학고, 경기과학고, 인천과학고, 대전과학고, 강원과학고, 경남과학고, 제주과학고, 1999, GLOBE 운영 및 교육활동 보고서, 1-2.
  9. GLOBE Teacher’s Guide(CD), 2005, 뉴욕시립대학 글로브본부
  10. 글로브 홈페이지: http://www.globe.(검색일: 2008. 5. 14.)
  11. 뉴욕시립대학 글로브 홈페이지: www.qc.cuny.edu/qcglobe (검색일: 2008. 6. 18.)
  12. Avard, M.M. and Clark, B.K., 2001, GLOBE in Preservice and Inservice Teacher Education, Journal of Geoscience Education, 49, 461-66. https://doi.org/10.5408/1089-9995-49.5.461
  13. Robert, J.H., 1998, A brief history of GLOBE. Journal of Managerial Psychology, 13, 230-240. https://doi.org/10.1108/02683949810215048
  14. Robin, J.H., Levine, E.R., Riha, S.J., and Melkonian, J., 2004, Soil and atmosphere exchange; Simulating evapotranspiration with GLOBE measurements and NDVI. Geoscience and Remote Sensing Symposium, IEEE Geoscience and Remote Sensing Society, 2, 1335-1338. https://doi.org/10.1109/IGARSS.2004.1368664