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Case Study of Internet Brand Extension

인터넷 브랜드 확장 전략 사례 연구

  • 양희동 (이화여자대학교 경영대학 경영학과) ;
  • 황선숙 (이화여자대학교 경영대학원 전자상거래학) ;
  • 이채영 (이화여자대학교 경영전문대학원) ;
  • 박민아 (이화여자대학교 경영대학 경영학과)
  • Received : 2010.02.28
  • Accepted : 2010.03.26
  • Published : 2010.03.30

Abstract

This study investigates the influential factors for online shoppers to accept the brand extension of Internet companies. We specifically attend to the trustworthiness of vendor which has emerged vital for Internet-based commerce. After case analysis, we conclude that vendor's trustworthiness has more important influence on the successful brand extension on Internet than product similarity does.

본 연구는 기존의 브랜드 확장 연구를 기반으로 하여 소비자들이 인터넷 브랜드 확장을 평가할 때 영향을 미치는 요인들에 관하여 연구하였다. 특히, 본 연구에서는 온라인 특성을 감안하여 인터넷 벤더에 대한 신뢰라는 변수를 새롭게 도입하였고, 이러한 신뢰가 인터넷 브랜드 확장 평가에 미치는 영향을 알아보았다. 사례 분석 결과 인터넷 브랜드는 확장 제품의 유사성의 영향보다는 소비자 경험에 의해 축적된 인터넷 벤더에 대한 신뢰가 인터넷 브랜드 확장 평가에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

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