Discourse Analysis for Deriving Characteristics of Science-gifted Elementary Students in Inquiry Activities

초등과학영재 특성 도출을 위한 탐구활동에서의 담화분석

  • Received : 2010.03.24
  • Accepted : 2010.04.22
  • Published : 2010.04.30

Abstract

A Discourse Analysis tool has been developed and has been applied in the cooperative group inquiry activities in order to derive the characteristics of elementary gifted students in science. We recorded and videotaped the whole group problem-solving processes where 4 elementary students worked together to solve given problems as a group for one year in a gifted education center attached to a university in Seoul. We analyzed recorded discourses using systemic functional linguistics with a focus on the structure of information and topic. The discourse analysis tool was developed with the cooperation of science education and gifted education experts. In discourse analysis, we focused on meaning development processes rather than grammatical analysis. Through application of newly developed discourse analysis tool, we confirmed that the tool is useful in understanding the characteristics of science-gifted elementary students. We also founded that the interaction between students has significant effects on problem-solving processes by comparing two students who showed contradictory features in the share of dialogue. In addition, the result suggested that we need to provide students with proper training for ways to communicate with others for effective science-gifted instruction.

초등과학영재들의 학습 특성을 구체적으로 파악하기 위한 방안 중의 하나로 과학 탐구 문제를 협동 과제로 수행하여 해결하는 과정에서 이루어지는 학생들의 담화 분석도구를 고안하여 적용하였다. 연구 대상 학생은 서울의 한 대학부설 영재교육원의 과학반에서 1년 동안 공부한 4명의 초등학생이며, 이들이 모둠을 이루어 문제를 해결하는 과정을 녹화하고 녹음한 다음, 체계기능언어학에 바탕을 두고 정보-주제 구조를 중심으로 담화 내용을 분석하였다. 담화 분석틀은 과학교육 및 영재교육 전문가들과의 집중 작업을 통해 개발하였으며 문법적 분석 보다는 의미의 전개 과정의 분석에 중점을 두었다. 개발된 분석틀을 적용한 결과, 새로 개발된 분석틀이 초등과학영재의 특성을 파악하는데 유용하다는 것을 확인하였다. 특히 모둠 구성원 중 두 학생은 탐구 활동이 진행되는 동안 대화의 점유율이 서로 상반된다는 특성을 보였는데, 이를 통해 학생 간 상호 작용이 문제 해결 과정에 큰 영향을 끼친다는 것을 알 수 있었다. 또한 소집단학습을 중심으로 하는 과학영재수업이 효과적으로 이루어지기 위해서는 상대방과 의사소통하는 방법에 대한 적절한 훈련이 필요하다는 시사점도 얻을 수 있었다.

Keywords

References

  1. 이선경, 유은정, 오필석, 신명경, 김찬종 (2008). 중등 과학 수업의 참여구조 사례 연구 : '혼성적 의미 창출 공간'의 형성 가능성 탐색. 서울대학교․경인교육대학교. 한국과학교육학회 학술대회 발표논문.
  2. 이정아 (2009). 해석-언어적 접근을 통한 과학수업의 이해와 그 함의. 박사학위 논문. 서울대학교.
  3. Bloor, T., & Bloor, M. (2004). The functional analysis of English: A Hallidayan approach (2nd. ed). London: Amold.
  4. Cazden, C. B. (1986). Classroom discourse: The language of teaching and learning. (2nd. ed). Handbook of research on teaching. New York: Macmillan.
  5. Driver, M., & Braund, M. (2005). Pupils' perceptions of practical science in primary and secondary school: Implications for improving progression and continuity of learning. Educational Research, 47(1), 77-91. https://doi.org/10.1080/0013188042000337578
  6. Fox, C. J., & Miller, H. T. (1995). Postmodern public administration: Toward discourse. Thousand Oaks, CA: Sage Pub.
  7. Halliday, M. A. K., & Martin, J. R. (1993). Writing science: Literacy and discursive power. London: The Falmer Press.
  8. Lemke, J. L. (1995). Textual politics: Discourse and social dynamics. London: Bristol. PA.
  9. Martin, J. P., & Mark, B. T. (2001). Cultural and critical perspectives on human development. New York: State University of New York.
  10. Payne, R. A., & Samhat, N. H. (2004). Democratizing global politics: Discourse norms, international regimes and political community. New York: State University of New York Press.
  11. Schiffrin, D. (1994). Approaches to discourse. Cambridge: Blackwell Publishers.
  12. Vygotsky, L. S. (1981). Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge. MA: Harvard University Press.