An Ambient Service Model for Providing Web's Stores Information on Map Interface Hierarchically through User-Context-Based Search

사용자 상황기반 검색을 통해 웹상의 상점정보를 지도상에 계층적으로 제공하는 엠비언트 서비스 모델

  • 서경석 (한국항공대학교 정보통신공학과) ;
  • 이용 (일본효고현립대학 환경인간학부) ;
  • 장용희 (한국항공대학교 차세대방송미디어기술연구센터) ;
  • 권용진 (한국항공대학교 항공전자 및 정보통신공학부)
  • Received : 2010.03.19
  • Accepted : 2010.06.19
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Users often visit many stores while comparing the products for purchasing products or products related to it. Given a service providing location information of these stores, users can make their purchase efficiently because of reducing the time and effort they spent for wandering around and obtaining new purchase opportunities by knowing a kind of relevant stores near there. In this paper, for the purpose of providing relevant stores information efficiently, we suggest an Ambient Service Model that consists of three layers: "structured(purchase-related) information space", "real space", and "ambient information space". In the model, stores information collected from the web is grouped and structured automatically by relationships in terms of purchase. And users search relevant stores information by using an Ambient Query that is created by their context in real space. Finally, users obtain relevant stores information that is in the form of hierarchy structure on map interface. Then, users can search other kinds of relevant stores information additionally by using hierarchy structure. Consequently, It is possible to develope a service that users can obtain relevant stores information intuitively without complex search processes through the model. Also, we expect that the model can be used for developing services that provide objects information related to various objects besides stores.

사용자는 자신이 원하는 상품 또는 그와 관련된 상품을 비교해보고 구매하기 위해, 일반적으로 여러 상점들을 방문한다. 만약 이런 상점들의 위치정보를 제공하는 서비스가 있다면, 상점가를 헤매는데 소모되는 불필요한 노력과 시간을 줄일 수 있다. 그리고 주변에 어떤 종류의 관련상점들이 있는지 파악할 수 있어서 구매의 폭을 넓힐 수 있다. 이로써 사용자는 효율적인 구매활동을 할 수 있을 것이다. 본 논문에서는 이처럼 사용자에게 관련상점들의 정보를 효율적으로 제공하기 위한 목적으로, "구조화된(구매관련) 정보공간, 실생활 공간, 엠비언트 정보공간"의 3-계층으로 구성되는 엠비언트 서비스 모델을 제안한다. 제안한 모델은 웹으로부터 자동으로 수집된 상점정보를 구매라는 측면을 고려하여 그룹화 및 구조화한다. 그리고 사용자가, 자신의 상황을 통해 자동으로 생성되는 엠비언트 쿼리를 이용하여 관련상점정보를 검색할 수 있게 한다. 최종적으로 사용자는 관련상점정보를 지도상에 계층구조 형태로 획득하며, 이를 이용하여 다른 종류의 관련상점정보를 추가적으로 검색할 수 있게 한다. 결과적으로, 제안한 모델을 통해 사용자는 복잡한 검색과정 없이도 직관적인 형태로 관련상점들의 정보를 획득할 수 있다. 이 모델은 실생활 공간에 존재하는 상점 이외의 다양한 객체들에 대해 관련객체들의 정보를 제공하는 서비스 개발에도 활용할 수 있을 것으로 전망한다.

Keywords

References

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