Painterly Stroke Generation using Object Motion Analysis

객체의 움직임 해석을 이용한 회화적 스트로크 생성 방법

  • 이호창 (중앙대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 서상현 (중앙대학교 영상공학과) ;
  • 류승택 (한신대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 윤경현 (중앙대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2010.01.11
  • Accepted : 2010.05.18
  • Published : 2010.08.15

Abstract

Previous painterly rendering techniques normally use image gradients for stroke generation. Although image gradients are useful for expressing object shapes, it is difficult to express the flow or movements of objects of objects. In real painting, the use of brush strokes corresponding to the actual movement of objects allows viewers to recognize objects’ motion better and express the liveliness of the objects much more. In this paper, we propose a novel painterly stroke generation algorithm to express dynamic objects based on their motion information. We first extract motion information (magnitude, direction) of a scene from a set of image sequences from the same view. Then the motion directions are used for determining stroke orientations in the regions with significant motions. Where little motion is observed, image gradients are used for determining stroke orientations. Our algorithm is useful for realistically and dynamically representing moving objects.

기존의 회화적 렌더링은 영상 기울기(image gradient) 정보를 사용해 스트로크의 방향, 크기, 길이 등을 결정하였다. 영상 기울기는 객체의 모양을 표현하는데 있어서 유용한 정보이지만 풍경화에서 표현되는 객체(물, 나무 등)의 현재 움직임이나 흐름을 나타낼 수 없는 한계를 가진다. 실제 화가들의 그림에서, 객체의 실제 움직임에 기반한 브러시 스트로크는 관찰자에게 객체의 움직임을 보다 쉽게 인지할 수 있게 하며, 그림이 그려질 당시의 느낌을 보다 생동감 있게 전달할 수 있는 장점을 가진다. 본 논문에서는 풍경화의 주 대상이 되는 객체들의 움직임 정보를 기반으로 동적인 객체의 움직임을 효과적으로 표현할 수 있는 회화적 스트로크 생성에 관한 연구를 제안한다. 이를 위해 동일한 시점을 가진 순차영상 집합으로부터 표현하고자 하는 장면의 움직임 정보(크기, 방향, 편차)을 추출한다. 그리고 움직임의 크기가 큰 영역은 움직임의 방향에 기반하여 스트로크를 생성하며 움직임의 정보가 작은 영역은 영상 기울기 값을 기반으로 방향을 결정한다. 우리의 알고리즘은 사실적인 움직임의 방향을 표현하는데 유용하며 이는 풍경화영상을 렌더링 하는데 유용하다.

Keywords

References

  1. F Durand, "Perceptual and Artistic Principles for Effective Computer Depiction," ACM SIGGRAPH 2002 Course Notes, 2002.
  2. P. Litwinowicz, "Processing Images and Video for an Impressionist Effect," Proc. Siggraph 97, ACM Press, pp.407-414, 1994.
  3. A. Hertzmann, "Painterly Rendering with Curved Brush Strokes of Multiple Sizes," Proc. Siggraph 98, ACM Press, pp.453-460, 1998.
  4. P. Haeberli, "Paint by Numbers: Abstract Image Representation," Computer Graphics (Proc. Siggraph), vol.24, no.4, pp.207-214, 1990.
  5. Salisbury, M., Wong, M., Hughes, J., and Salesin, D., "Orientable Textures for Image-based Penand-Ink Illustration," In Proceedings of SIGGRAPH 1997, pp.401-406, 1997.
  6. A. Hertzmann, "Fast Paint Texture," Proc. 2nd Ann. Symp. Non-Photorealistic Animation and Rendering (NPAR 2002), ACM Press, pp.91-96, 161, 2002.
  7. J. Hays and I. Essa, "Image and Video Based Painterly Animation," 3rd Ann. Symp. Non-Photorealistic Animation and Rendering(NPAR2004), pp.120-133, 2004.
  8. S. C. Olsen and B. A. Maxwell, "Fluid Simulation as a Tool for Painterly Rendering," SIGGRAPH Poster, 2004.
  9. Matsui, H., Johan, H., and Nishita, T., "Creating Colored Pencil Images by Drawing Strokes based on Boundaries of Regions," In Proceedings of Computer Graphics International 2005, pp.148-155, 2005.
  10. M. Black and P. Anandan, "Robust dynamic motion estimation over time," Proc. computer Vision and Pattern Recognition, pp.296-302, 1991.
  11. H. Kang, S. Lee, C. Chui. "Coherent Line Drawing," Proc. ACM Symposium on Non-photorealistic Animation and Rendering, pp.43-50, 2007.
  12. B. Cabral and L. Leedon, "Imaging vector fields using line integral convolution," Proc. of SIGGRAPH '93, ACM SIGGRAPH, pp.263-272, 1993.