DOI QR코드

DOI QR Code

실습선의 효율적 교육 인원 및 설비 개선에 관한 연구

A Study on Improvement of Efficient Educational Personnel and Facility in the Training Ship

  • Roh, Beom-Seok (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Kang, Jeong-Gu (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Kim, Sun-Kyu (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Park, Young-Soo (Korea Maritime University) ;
  • Kim, I-Nam (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology) ;
  • Kim, Sun-Tai (Korea Institute of Maritime and Fisheries Technology)
  • 투고 : 2010.05.19
  • 심사 : 2010.09.03
  • 발행 : 2010.10.31

초록

본 논문에서는 상선사관을 위한 실습선에서의 효율적으로 실습 가능한 적정실습인원 및 설비 개선에 대한 연구를 수행하였다. 연구 수행을 위해 상선해기사를 양성하는 교육기관의 실습선에서 교육중인 실습생과 교원을 대상으로 적정 교육 인원에 대한 설문을 실시하고 실습 면적을 포함한 교육 설비에 대한 전반적인 제원 조사를 실시하여 이번 연구에 대한 기초자료를 준비하였다. 또한 연구의 신뢰성을 향상시키기 위해 인간공학에서 제시하는 공간개념을 도입하여 이번 연구에 적용하였다. 이러한 기초 연구 자료와 개념을 통해서 항해통합콘솔 장치라는 항해 실습생을 위한 교육 설비와 기관실습생을 위한 설비인 기기 정비 운용 실습교육장을 제안하였다. 그리고 제시된 설비에서 교육 받을 수 있는 적정 인원을 제시하였다.

In this study was carried out on the proper number of cadets and the improvement of educational environment that can ensure effective practice on board a training ship. In doing this research, basic data had been obtained from some of the written interviews done with some apprentices and instructors on education, and survey findings on the dimensions of the training facilities and areas available to apprentice in the current training ships. The concepts of ergonomics have been adapted to this study also, in order to increase its reliability. On the basis of what has been discussed just above, we have suggested a navigation integrity consol for deck apprentices and a training room for the operation and maintenance of shipboard machinery for engine apprentices, together with providing a suitable number of cadets that can be accommodated for practice altogether in a given situation.

키워드

참고문헌

  1. 김영수, 문선옥, 최병선(2002), 인간공학과 지각형태학, pp.134
  2. 이홍훈(2008), 효율적인 항해 실습교육을 위한 항해 실습선의 선교의 개선 설계에 관한 연구, 한국해양환경학회지 v14 no2, pp.169-175
  3. 이무근(1966), 실기 교육 방법론, 상조사, pp.187
  4. 임연웅(2000), 디자인 인간공학, pp.238
  5. 조권회, 이형기, 이진욱, 갑문상(2007), 실습선 한바다
  6. Edward D. M (1985), planning, pp.515
  7. IMO/SIDA Seminar(1980) Papers on Maritime Training, Syllabuses and Curricular
  8. UNESCO(1972), School building design Asia, pp.189
  9. UNESCO(1973), School Furniture hand book, pp.129-130