Participatory Action Research on Changing of Poor Single Mother Self-help Group

빈곤 한부모여성 자조집단의 변화에 관한 참여실행연구

  • 김은정 (이화여자대학교 사회복지전문대학원) ;
  • 김현진 (이대성산종합사회복지관, 이화여자대학교 사회복지전문대학원) ;
  • 오보람 (이화여자대학교 사회복지전문대학원)
  • Received : 2009.10.30
  • Accepted : 2009.12.31
  • Published : 2010.03.30

Abstract

The purpose of this study is to see the motive, processes and strategies of change in poor single mother self-help group and analyze meaning in the self help group, agencies and themselves by change. As to this discussion, We seek to grope practical ways for self-help group. By using Participatory Action Research, We intended to an alternative plan in collaborating between practitioners and all concerned. Following four-step-process in this methodology, we explored processes of changing and considered social work practical meaning. On results, first, The motive have come from critical minds that motivate them to choose their way subjectively. We concluded that they have a necessity of change as a groping activity within their capability. Second, On process trying to be changed, They have made initiative decisions about how extensive and deep their changes should be, by discussion being themselves. So they have agreed to aim at purposeful activities beyond just emotional support. Third, they suggested and planned meaningful action as a specific strategy for changing and all these were done by local community volunteering and lecturing for supporting single mother. In conclusion, The 'Change' single mother group activity aim at is, based on subjective decision, to change a practice of a social worker into a practice of participant, and to develop social empowerment more improved to control social condition, which is forming their life, by their own choice. Furthermore, It needs to be considered approach to Community for overcome limits of self help group activities. Based on these consequences, We presented social work practical meaning.

본 연구는 장기간의 활동을 통해 다양한 변화 과정을 경험해온 빈곤 한부모여성 자조집단을 대상으로, 정체기 이후 자조집단 참여자들이 변화를 주도하게 된 동기와 과정 및 전략을 살펴보고 그 변화가 참여자들과 소속집단, 기관에 주는 시사점을 분석함으로써 자조집단이 지향해야 할 실천방향을 모색하는데 목적이 있다. 이를 위해 참여자와 실천가가 협력적으로 대안을 모색하는 참여실행 연구방법(PAR)을 적용하여, 문제도출, 지역조사 및 계획, 실행, 평가 및 검토의 4단계에 걸친 연구과정을 통해 변화의 과정과 내용을 분석하고 그에 따른 사회복지실천의 함의를 고찰하였다. 연구결과, 첫째, 자조집단 참여자들의 변화 동기는 주체적으로 활동방향을 결정해야 한다는 문제인식에서 비롯되었으며, 그 결과 자신들의 역량을 고려한 활동모색을 변화의 필요성으로 도출하였다. 둘째, 변화를 모색하는 과정에서 참여자들은 변화의 범위와 내용을 주도적으로 결정했으며, 그 결과 정서적 지지를 넘어서 '목적성 있는 활동'을 지향하고자 하였다. 셋째, 변화를 위한 구체적인 전략으로 '의미있는 활동'이 제시되었으며 이는 지역자원봉사활동과 한부모 참여자 강사활동으로 계획·실행되었다. 결론적으로 자조집단이 지향해야 할 변화는, 참여자들의 주체적 인식의 변화를 기반으로 실천가 중심에서 참여자 중심의 실천으로 실천주체가 변화해야 할 것으로 나타났으며, 이를 통해 자신의 삶을 조성하는 사회적 조건에 대한 통제력을 갖도록 사회적 차원의 임파워먼트를 강화하는 것으로 나타났다. 나아가 자조집단의 한계를 극복하기 위해 공동체적 접근으로의 변화를 고려해보아야 할 필요성이 있는 것으로 제시되었다. 이러한 분석결과를 바탕으로 본 연구가 사회복지실천에 주는 함의를 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 2009년도 이대성산종합사회복지관의 지원으로 수행되었음.