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A Study on the Displacement of Lumber Support Affecting the Comfortableness of Passenger

승객의 안락감에 미치는 럼버 서포트의 변형에 관한 연구

  • Cho, Jae-Ung (Div. of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Min, Byoung-Sang (Dept. of Mechanical Engineering, Graduate School, Kongju University) ;
  • Kim, Key-Sun (Div. of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Choi, Doo-Seuk (Div. of Mechanical & Automotive Engineering, Kongju University) ;
  • Cho, Chan-Ki (R&D Center, Daechang Seat Co., LTD.)
  • 조재웅 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 민병상 (공주대학교 대학원 기계공학과) ;
  • 김기선 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 최두석 (공주대학교 기계자동차공학부) ;
  • 조찬기 ((주)디에스시 기술연구소)
  • Received : 2010.03.09
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Lumber support as the part of automotive seat supports the pressure applied on waist by clearing the tiredness of passenger at long driving. In this study, lumbar support of automotive seat is modelled. Various bids are built up at its bed. The main purpose is to look for adequate model on comfortableness by calculating displacement according to applied force when some passenger sit at automotive seat. Full build -up type of 5 rows can be seen most suitable for passenger's comfortableness and its durability as the inner displacement of 5mm and contact force of 500 N.

럼버 서포트는 허리에 가해지는 압력을 지지하여 장시간 운전시 피로감을 해소하는 자동차 시트의 부품이다. 본 연구에서는 자동차 시트의 럼버 서포트를 모델링 하였으며, 해석은 럼버 서포트의 베드부분에 여러 가지의 비드를 보강하여 사람이 자동차 시트에 앉아 있을 때 작용하는 하중에 따른 변형에 대해 구조해석을 하여 안락성면에서 적합한 모델을 찾는 것이 주된 목적이다. 5줄 보강타입과 풀타입이 5mm안쪽의 변형과 500 N의 접촉력이 나타나 승객의 안락감에 있어 가장 적합하고 내구성도 양호한 것으로 사료된다.

Keywords

References

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