DOI QR코드

DOI QR Code

On the Oil Film Behaviors of Engine Bearing Considering Crankshaft Misalignment

크랭크축 경사도를 고려한 엔진 베어링의 유막거동에 관한 연구

  • Kim, Han-Goo (Research and Development Institute, Double Industrial Co., Ltd.)
  • Received : 2010.08.11
  • Accepted : 2010.09.08
  • Published : 2010.09.30

Abstract

The purpose of this paper is to analyze dynamic behaviors of the oil film thickness and engine bearings in both aligned and misaligned operation conditions of a crankshaft using computer simulation techniques. A crankshaft as an elastic body is modeled for a misaligned crankshaft which is very important design parameter of the film thickness and engine bearings. In this analysis, a dynamic characteristic of a minimum oil film is analyzed based on the elastohydrodynamic lubrication theory. The boundary conditions for analyzing the film behaviors include non-linear constraint forces and bending moments in engine bearings. The more expedient model of an engine bearing is extended to consider the effect of crankshaft misalignment. The computed results indicate that the minimum oil film thickness that causes a major influence on the performance of engine bearings has showed a decrease of 16% to 24% for the misaligned crankshaft compared with an aligned crankshaft. The computed results show that the misalignment of a crankshaft inevitably brings the reduction of minimum oil film thickness and this may increase the failure of a bearing. These results as design parameters are very useful for a bearing designer as a firm reference data of an automotive engine.

본 논문은 엔진 베어링에서 크랭크샤프트의 경사도를 고려했을 때와 고려하지 않았을 때 유막 동적거동을 컴퓨터 시뮬레이션을 이용하여 해석하였다. 본 해석은 탄성유체윤활 이론을 바탕으로 하여 최소유막의 동적특성을 수치적으로 해석하였다. 유막설계에 매우 중요한 인자인 크랭크샤프트 경사도를 고려하기 위하여 크랭크샤프트와 엔진베어링을 탄성체로 모델링 하였다. 유막거동해석을 위한 경계조건으로는 엔진 베어링에서 발생하는 비선형 구속력과 굽힘 모멘트를 고려하였고 이에 따른 크랭크샤프트의 경사도 영향을 고려함으로써 좀 더 실제 현상과 유사한 모델링을 수행하였다. 해석결과 엔진 베어링의 성능에 가장 큰 영향을 미치는 최소유막두께가 크랭크샤프트의 경사도를 고려하지 않았을 때보다 고려하였을 때 16%에서 24%정도 감소하는 것을 알 수 있었다. 또한, 해석결과에서와 같이 크랭크샤프트 경사도 증가는 최소유막두께의 감소를 유발하고 이에 따른 베어링 파손을 예측할 수 있었다. 따라서 본 논문의 해석결과가 자동차 엔진 베어링 설계 시 매우 유용한 자료로 사용될 것으로 사료된다.

Keywords

References

  1. C. K. Kim, D. C. Han, "Finite Element Analysis to Analyzing the Oil Film Pressure Distribution due to Viscosity Conditions in Engine Bearing", J. of KSTLE, Vol. 11, No. 1, pp. 12-19, 1995.
  2. H. H. Priebsch, J. Krasser, "Simulation of the Oil Film Behaviour in Elastic Engine Bearings Considering Pressure and Temperature Dependent Oil Viscosity", 23th Leeds-Lyon Symposium on Tribology, Vol. 32, pp. 651-659, 1997.
  3. M.-T. Ma, G. Offner, B. Loibnegger, H. H. Priebsch, and I. R. W. McLuckie, "A fast approach to model hydrodynamic behaviour of journal bearings for analysis of crankshaft and engine dynamics", 30th Leeds-Lyon Symposium on Tribology, Vol. 43, pp.313-327, 2003.
  4. B. S. Prabhu, "An Experimental Investigation on the Misalignment Effects in Journal Bearings", Tribology Trans. STLE, Vol. 40, No. 2, pp. 235-242, 1997. https://doi.org/10.1080/10402009708983650
  5. EXCITE User's manual, Version 6.1, AVL, 2004.
  6. Oliver Knaus, Bernhard Loibnegger, Hubert M. Herbst and Gudrun Kreuzwirth", Einfluss von Strukturdynamik und elastohydrodynamischer Lagerung auf die Pleuelgestaltung", MTZ, Jahrgang 63, pp. 546-554, 2002.

Cited by

  1. Effect of Oil Groove Shapes on the Characteristic of the Flow Rate at the Journal Bearing with Vertical Type vol.16, pp.3, 2015, https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.3.1664