Abstract
The government continues to make efforts to improve effectiveness, integration and connectivity of public transportation systems. But there have been only a few studies about it. This paper addresses the quality evaluation of pedestrian facility service in transfer stations at urban railroad. LOS (Level Of Service) model of urban railroad by facility based on the body ellipse and density recalculated considering the recent Korean body standard and the suggested Pedestrian Moving Equivalent (PME) and Pedestrian Waiting Equivalent (PWE). For LOS model for the ticket booths and ticket vending machines, queuing theory has been applied to determine LOS of Pedestrians. And the importance weights among the pedestrian facilities is obtained by applying AHP analysis. Lastly, this paper shows and discusses the evaluation results of overall LOS of pedestrian facilities of five urban railroad transfer stations in Seoul.
현재 우리나라는 '국가통합교통체계효율화법'을 통해 현 교통체계의 효율성, 통합성 및 연계성을 향상 시키고자 하고 있다. 그러나 어느 정도가 편리한 연계환승인지, 또 얼마나 이용자가 많아야 시설물의 용량이 초과인지에 대한 체계적인 연구와 근거가 부족한 실정이다. 본 연구에서는 최근에 우리나라 인체 표준을 반영하여 인체타원 및 점유면적을 재산정하고 PME와 PWE를 개발하여 이를 토대로 도시철도 환승시설의 서비스수준 평가 모델을 제시하였다. 매표소와 자동발매기 이용자의 서비스수준을 결정하기 위해 대기행렬이론을 반영하여 서비스 수준을 결정하는 평가모델을 제시하였고, 환승보행시설간의 중요도를 AHP분석을 통해 산정하여 제시하였다. 실제 도시철도 5개역에 대한 현행 환승보행시설의 서비스 수준을 종합적으로 평가하여 비교, 평가하여 제시하였다.