DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Possibility of Bibliotherapy based on the Relationship between Pesonality Type and Reading Tendency

성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구

  • 한윤옥 (경기대학교 인문대학 문헌정보학과)
  • Received : 2010.07.19
  • Accepted : 2010.08.06
  • Published : 2010.08.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate the relationship between personality type and reading tendency in order to investigate the possibility of bibliotherapy based on different personality types. The study mainly focused on three aspects of personality types - converge type, emotional type, instinctual type - and student's reading tendency. For this study, data was collected through surveys with 815 students in a K university located in Seoul Metropolitan area. The study revealed that the reading tendencies are different from three personality types. Based on the results of this study, new bibliotherapy programs according to various personality types are expected to be developed.

이 연구의 목적은 성격유형별로 독서성향이나 행태에 차이가 나는지를 조사해 봄으로써 성격유형에 기반한 독서치료가 가능할지를 모색하는 것이다. 이 목적을 달성하기 위하여 책이 읽고 싶어지는 상황과 독서를 통하여 추구하고자 하는 발달과업이 감정형과 사고형, 본능형에 따라 다르게 나타나는지 조사하였다. 연구에 필요한 데이터는 수도권에 소재한 K대학의 재학생을 대상으로 수집하였으며, 통계에 이용된 설문서는 815부였다. 연구결과 감정형, 본능형, 사고형에 속하는 학생들의 독서성향이 다른 것으로 나타났다. 이 결과를 바탕으로 성격유형별 독서치료안을 개발할 수 있을 것이라고 본다.

Keywords

References

  1. 김계현. 2003. 상담심리학- 적용영역별 접근. 서울: 학지사.(Gye-Hyeon Kim. 2003. Counseling psychology. Seoul: Hakjisa.)
  2. 김영환, 문수백, 홍상황. 2005. 심리검사의 이론과 실제. 서울: 학지사.(Yeong-Hwan Kim, Su-Baek Mun, & Sang-Hwang Hong. 2005. Psychological testing: theory & practice. Seoul: Hakjisa.)
  3. 김정근 외. 2007. 정신건강과 자아발달을 돕는 체험적 독서치료. 서울: 학지사.(Jeong-Geun Kim et al. 2007. Jeongsingeonganggwa Jaabaldaleul Dopneun Cheheomjeok Dokseochiryo. Seoul: Hakjisa.)
  4. 김현택 외. 2003. 현대 심리학 이해. 서울: 학지사.(Hyeon-Taek Kim et al. 2003. Modern psychology. Seoul: Hakjisa.)
  5. 노안영, 강영신. 2002. 성격심리학. 서울: 학지사.(An-Yeong No, & Yeong-Sin Kang. 2002. Personality psychology. Seoul: Hakjisa.)
  6. 리소, 돈 리처드., 허드슨, 러스. 2000. 에니어그램의 지혜. 주혜명 옮김. 서울: 한문화.(Riso, Don Richard., & Hudson, Russ. 2000. "The Wisdom of the enneagram." Translated by Hye-Myeong Ju. Seoul: Hakjisa.)
  7. 바론, 레니., 와겔리, 엘리자베스. 2006. 나를 찾는 에니어그램 상대를 아는 에니어그램. 주혜명, 김태홍, 김환영 옮김. 서울: 연경미디어.(Baron, Renee, & Wagele, Elizabeth. 2006. Are you my type, am I yours?: relationships made easy through the enneagram. Translated by Hye-Myeong Ju, Tae-Hong Kim, & Hwan-Yeong Kim. Seoul: Yeonkeongmedia.)
  8. 로어, 리처드., 에베르트, 안드레아스. 2006. 내 안에 접힌 날개. 이화숙 옮김. 서울: 바오로딸.(Rohr, Richard. & Ebert, Andreas. 2006. Enneagramm: die 9 Gesichter der Seele. Translated by Hwa-Suk Lee. Seoul: Pauline.)
  9. 변우열. 2009. 독서교육의 이해. 서울: 조은글터.(Woo-Yeoul Byun. 2009. Introduction to reading education. Seoul: Joeungeulteo.)
  10. 안범희. 2009. 성격심리학. 서울: 하우.(Beom-Hui An. 2009. Seonggyeoksimrihak. Seoul: Hawoo.)
  11. 이재환. 2009. 성격적 특성과 정보행태의 관계: 대학 신입생을 사례로 하여. 한국도서관.정보학회지, 40(2): 161-182.(Jae-Whoan Lee. 2009. "Personal Traits and Information Behavior: The Case of College Freshmen." Journal of Korean Library and Information Science Society, 40(2): 161-182.)
  12. 조미아. 2006. 창의력과 자기주도적 학습능력에 미치는 독서교육의 영향에 관한 연구. 박사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과.(Mi-Ah Cho. 2006. A Study on the Effect of Reading Instruction on the Creative Ability and the Self-Directed Learning Ability. Ph.D. dis., Sungkyunkwan University.)
  13. 피셔, 헬렌. 2009. 나는 누구를 사랑할 것인가. 윤영삼, 이영진 옮김. 서울: 코리아하우스.(Fisher, Helen. 2009. Why him? why her? Translated by Yeong-Sam Yun, Yeong-Jin Lee. Seoul: Koreahouse.)
  14. 한국도서관협회. 1999. 상황별 독서 목록. 서울: 한국도서관협회.(Korean Library Association. 1999. Sangbyeol Dokseo Mokrok. Seoul: Korean Library Association.)
  15. 한국심리학회. 2003. 현대심리학의 이해. 서울: 학문사.(Korean Psychological Association. 2003. Psychology. Seoul: Hakmunsa.)

Cited by

  1. A Study on the Operation of the Reading Guidance Program for the Youth According to Personality Type vol.46, pp.1, 2012, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2012.46.1.077
  2. A Study on Effect of Reading Guidance Program based on Enneagram of Personality vol.48, pp.2, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.2.045
  3. The Influence of Enneagram Personality Styles on Information Seeking Behaviors of Undergraduate Students of Humanities and Social Sciences Studies vol.48, pp.3, 2014, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2014.48.3.237
  4. Analysis of Difference of Preferred Loan Books According to Personality Types of Children and Adolescents vol.47, pp.4, 2013, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.255