외부 동료평가를 적용한 신재생에너지 보급사업의 성과분석 연구

Peer Review of Renewable Energy Dissemination Program

  • 박주영 (서울대학교 공과대학 에너지시스템공학부) ;
  • 김지효 (서울대학교 에너지시스템공학부) ;
  • 허은녕 (서울대학교 공과대학 에너지시스템공학부)
  • 투고 : 2010.06.28
  • 심사 : 2010.07.29
  • 발행 : 2010.06.25

초록

This study was carried out to evaluate the renewable energy dissemination programs in Korea, using peer-review. Especially, we used the peer review method which was suggested to evaluate the renewable energy program in U.S. by EERE, DOE. Before we implemented the peer review, we modified this method suitable for evaluating the renewable energy dissemination programs in Korea by getting advice from expertise in renewable energy policy. From this procedure, we have verified six evaluation criteria as Quality, Productivity, Accomplishments, Relevance and Management. We interviewed renewable energy policy expertise and corporation to evaluate the programs against these criteria. The result shows that overall programs were performed more than average. In addition, both the policy expertise and corporation perceived that "oan Guarantee Program" and "ompulsory Installation of Renewable Energy Facility in Public building" fulfilled its role to a great extent. However, the respondents pointed out that all of the programs need to be improved on its management.

키워드

참고문헌

  1. 농촌진흥청, 2004, 농업연구개발사업 평가시스템에 관한 정보분석, pp. 18-23, 수원, 농촌진흥청.
  2. 박주영, 김지효, 허은녕, 2009, 외부 동료평가를 적용한 신.재생에너지 보급사업의 성과분석 연구, 한국신.재생에너지학회 2009 추계학술대회 초록집, pp. 281-284. 한국신.재생에너지학회.
  3. 에너지관리공단, 2007, 2007 신.재생에너지통계, 신재생에너지센터.
  4. 에너지관리공단 2008, 2008 신.재생에너지통계, 신재생에너지센터.
  5. 이장재, 2006, 평가위원 및 연구원 마일리지제도 실행방안, pp. 38-52, 서울 : 한국과학기술기획평가원.
  6. 지식경제부, 2009, 2008년 신.재생에너지 백서, 과천, 지식경제부.
  7. 지식경제부, 2008, 제3차 신.재생에너지 기술개발 및 이용보급 기본계획 수립방안 연구, 과천, 지식경제부.
  8. 한국연구재단, 2009, 미국과학재단(NSF) 평가백서 : Merit Review Process, 2008, pp. 22-26, 대전, 한국연구재단, 2009.
  9. 한동훈 외, 2004, 보건복지부 연구사업 종합평가에 관한 연구, 한양대학교 보건의료연구소.
  10. EERE, 2004, Peer Review Guideline, DOE EERE.
  11. OECD, 1997, The Evaluation of Scientific Research: Selected Experiences, OECD.