School Mathematics (대한수학교육학회지:학교수학)
- Volume 12 Issue 2
- /
- Pages.239-257
- /
- 2010
- /
- 1229-4322(pISSN)
An Investigation on the Historical Development of the Derivative Concept
미분계수의 역사적 발달 과정에 대한 고찰
- Joung, Youn-Joon (Ajou University)
- 정연준 (아주대학교)
- Received : 2010.04.26
- Accepted : 2010.06.11
- Published : 2010.06.30
Abstract
In school mathematics the derivative concept is intuitively taught with the tangents and the concept of instantaneous velocity. In this paper, I investigated the long historical developments of the derivative concepts and analysed the relationships between the definition of derivative and the related elements. Finally I proposed some educational implications based on the analysis.
수학사는 수학적 개념에 관련된 요소들 사이의 관계를 분석할 수 있는 맥락과 이들 관계를 학습하는 과정에서 나타날 수 있는 잠재적 장애 요인을 살펴볼 수 있는 기회를 제공한다. 본 논문은 미분 개념의 역사적 발달 과정을 살펴봄으로써, 학교수학에서 직관적으로 지도되는 미분 개념 학습에 관련된 요소들이 최종적으로 확립된 정의와 어떻게 연결되는지를 분석하고자 하였다. 분석 결과를 바탕으로 하여 교육적 시사점을 제안하였다.
Keywords