Journal of Educational Research in Mathematics (대한수학교육학회지:수학교육학연구)
- Volume 20 Issue 2
- /
- Pages.121-143
- /
- 2010
- /
- 2288-7733(pISSN)
- /
- 2288-8357(eISSN)
Current State and Prospect of Research about Mathematics Instruction in Korea
우리나라 수학 수업 연구의 현황과 전망
- Kim, Dong-Won (KOFAC)
- 김동원 (한국과학창의재단)
- Received : 2010.03.02
- Accepted : 2010.05.20
- Published : 2010.05.30
Abstract
In this article, I reviewed current state of researches about mathematics instruction in Korea and sought ways and methodologies of future research. I analyzed articles which were published after year 2000 and were targeted to mathematical instruction itself. After collecting articles, I classified them according to research subject, method and analysis framework, purpose and focus, research perspective and keyword. Subsequently, I analyzed tendency of each research and theoretical framework of them. Based on upper results, I drew directivity of mathematics instruction research at two aspects. First, I found and suggested elements with which framework of mathematics instruction analysis should equip. Secondly, I explored main tasks of mathematics instruction research.
본 연구자는 이 글을 통해 기간 우리나라 수학 수업 연구의 현황을 검토하고, 향후 수업 연구의 방향과 방법을 모색하고자 한다. 연구의 진행을 위해 시기와 연구의 대상이라는 두 가지 기준을 채택, 2000년 이후에 공표된 수학 수업 자체를 이해의 대상으로 하는 연구들을 분석하였다. 연구물들을 수집한 다음, 연구주제, 연구방법과 분석틀, 연구의 목적 및 초점, 수업 연구에 대한 관점, 주제어를 범주로 하여 연구물들을 분류하였다. 이어서 각 연구가 갖는 경향성을 분석하고, 배경으로 삼고 있는 이론적 틀을 고찰하였다. 이를 토대로 수학 수업 분석의 틀이 갖춰야 할 요소들을 모색, 제안하고 수학 수업 연구의 주요 과제를 탐색하는 두 측면에서 수학 수업 연구의 방향성을 도출하였다.
Keywords