Game Theoretic MAP Load Balancing Scheme in HMIPv6

HMIPv6에서 게임 이론을 이용한 MAP 부하 분산 기법

  • 기범도 (서강대학교 정보통신대학원) ;
  • 김승욱 (서강대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2009.12.13
  • Accepted : 2010.06.30
  • Published : 2010.07.31

Abstract

The Hierarchical Mobile IPv6 (HMIPv6) has been proposed to accommodate frequent mobility of the Mobile Node. HMIPv6 can effectively reduce the signaling overhead and latency. However, it has a problem that the registration of a mobile node concentrates on the furthest MAP(Mobility Anchor Point) when the mobile node enters into a new domain. This paper proposes a new load distribution mechanism by using the concept of Nash Bargaining Solution. The main advantage of the proposed scheme can prevent load concentration from being registered to the specified MAP based on the weight value according to the available resource-ratio of a MAP. With a simulation study, the proposed scheme can improve network performance under widely diverse traffic load intensities.

HMIPv6는 로컬 네트워크상에 이동성 지원 포인트(Mobility Anchor Point ; MAP)라는 기능을 도입하여 MAP 하부에서의 이동은 MAP가 관리함으로써 지연과 오버헤드를 줄이고 이동 노드의 핸드오프를 효율적으로 관리하는 방법이다. 그러나 이동 노드가 새로운 도메인에 들어올 경우 최상위 MAP에 이동 노드의 등록이 집중되어 성능을 저하시키는 단점이 있다. 본 논문에서는 게임이론 중에서 내쉬 교섭 해(Nash Bargaining Solution ; NBS) 이론을 적용하여 HMIPv6상에서 상위 MAP에 이동 노드의 등록이 집중되지 않고 거리(Distance), 등록된 노드 수, 데이터 전송량 등의 MAP 자원 사용 비율에 따라 여러 MAP로 부하를 분산시키는 알고리즘을 제안하였다. 시뮬레이션을 통해 상위 MAP로의 부하 집중을 방지할 수 있었고, MAP자원의 사용비율에 따라 가중치를 실시간으로 그리고 능동적으로 부여함으로써 도메인내의 MAP를 효율적으로 사용하여 성능을 향상시킬 수 있었다.

Keywords

References

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