DOI QR코드

DOI QR Code

지상신호설비의 유지보수 효율화를 위한 집중화 및 전자화 연구

The Study on Centralization & Electronic for Maintenance Efficiency of Ground Signaling System

  • 투고 : 2010.05.04
  • 심사 : 2010.08.10
  • 발행 : 2010.08.31

초록

국내 철도 신호시스템은 전자화로 발전하고 있으며 이 중 연동장치의 전자화는 57%에 이르고 있고, 선로변장치 중 건널목 보안장치는 통합시스템으로 개발이 완료되어 있다. 그러나 기존선 전 구간의 폐색장치는 전자화 및 통합화가 되어있지 않아 건설과 유지보수 측면에서 많은 보완점을 가지고 있다. 현재 국내 기존선에 사용되고 있는 ABS와 경부 및 호남선에 설치중인 LEU는 동일한 장소에서 동일한 열차의 신호정보에 의해 열차를 제어하고 있음에도 불구하고 각각 별개의 시스템으로 분리되어 설치되어 있기 때문에 동일한 정보를 각각 별개로 나누어 송수신하여 열차를 제어하고 있다. 따라서 종래의 ABS와 LEU에서는 램프검지부나 전원부 등과 같이 중복 설치된 부품이 많기 때문에 전체적인 제품의 제조 원가가 높아질 뿐만 아니라, 시공비 역시 2중으로 소요되고 유지보수에도 많은 인력과 비용을 투자해야 하는 등의 문제가 있다. 따라서 본 논문에서는 현재 사용 중인 ABS에 통신 및 전자기술을 접목시켜서 집중형 전자폐색제어장치를 개발하기 위한 내용을 제시하고 있으며, 해당역 관내 폐색장치를 집중감시 및 관리를 하고 ATP 시스템의 지상장치인 LEU와 연계하여 정보 전송이 가능하도록 하고자 한다.

The train control system used in Gyeongbu-line is classified in ATC, IXL and CTC. Domestic railway signaling systems are being developed by electrification. In these systems the electrification of interlocking reaches 57% and the safety equipments of railway crossings in trackside devices have completed their development into an integrated system. Block systems of all the existing sections have not yet electrified and integrated so that they need a number of complement in terms of construction and maintenance. For ABS currently used in existing domestic lines, and LEU being installed in Gyeongbu and Honam lines, although a train is controlled by the signaling information of the same train in the same location, the system is separately installed so that the same information is separately divided and transmitted at the each distinct system. Therefore, in the conventional ABS and LEU, there are a lot of duplicate installed compartments such as lamp detection and a power supply unit. Hence, we have a lot of problems: for maintenance, a lot of manpower and costs need to be invested and the overall manufacturing costs get higher, as well as the construction costs by duplicate. Therefore, this paper suggest design to develop an integrated electronic Block Control Unit by the integration of the currently used ABS, and communication and electronic technology. We are to monitor and manage the block systems in the corresponding station by integrating. And we are to transmit information together with LEU, which is an ATS wayside transmitter.

키워드

참고문헌

  1. Y. Fukuta, G. Kogure, T. Kunifuji, H. Sugahara, R. Ishima, M. Matsumoto, "Novel Railway Signal Control System Based on the Internet Technology and Its Distributed Control Architecture", IEEE ISADS, March, 2007.
  2. Nakamura, T. & Ihara, K, "The present situation and problems of train traffic control systems(in Japanese)", IEEJ Journal, Vol.124, No.5, pp.279-283, 2004. https://doi.org/10.1541/ieejjournal.124.279
  3. 백종현, 이창구, "기존선 속도 향상을 위한 발리스를 이용하는 열차간격제어 기술에 대한 연구" 한국산학기술학회논문지 제10권 제2호. pp.256-263, 2009. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.2.256
  4. 김용규, 백종현, "기존선 속도 향상을 위한 신호보안체계 최적구축방안 연구" 한국철도기술연구원 철도기술연구개발사업(국토해양부) 최종연구보고서, 2007.
  5. "철도신호용어편람" 철도청, 한국철도신호기술협회 용어편람. pp.210-211.
  6. 김용규, 백종현외, "고속선 신호설비 유지보수 기술자문 연구보고서" 한국철도공사, 2007.
  7. 김영태 "신호제어시스템" 테크미디어, pp.446-469, 2003.
  8. 김용규, 백종현, 박재영, "궤도회로의 유지보수 효율화를 위한 동조 유니트 특성 분석" 한국산학기술학회논문지 제10권 제12호. pp.3594-3599, 2009. https://doi.org/10.5762/KAIS.2009.10.12.3594
  9. A. Mirabadi, N. Mort, F. Schmid, "Application of Sensor Fusion to Railway Systems", Proceedings of the IEEE/SICE/RSJ International Conference on Multisensor Fusion and Integration for Intelligent Systems, pp.185-192. 1996.