Acknowledgement
이 연구는 한국학술진흥재단의 연구비 지원으로 수행되었음(KRF-2008-321-B00158).
References
- 김성일, 윤미선 (2004). 학습에 대한 흥미와 내재동기 증진을 위한 학습환경 디자인. 교육방법연구, 16(1), 39-66.
- 김성일, 윤미선, 소연희 (2008). 한국 학생의 학업에 대한 흥미와 성취. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 187-222.
- 김영화 (2003). 사교육의 가능성과 한계. 교육사회학연구, 13(3), 85-108.
- 김청자 (2001). 과외수업이 학교 학습에 미치는 영향에 관한 연구. 청소년학연구, 8(2), 61-89.
- 김현진 (2007). 가정배경과 학교교육 그리고 사교육이 학업성취에 미치는 영향 분석. 한국행정학연구, 25(4), 485-508.
- 반상진, 정성석, 양성관 (2005). 과외가 학습성취에 미치는 영향 분석. 제1회 한국교육고용패널 학술대회 논문집, 493-530.
- 봉미미, 김혜연, 신지연, 이수현, 이화숙 (2008). 한국청소년의 학습동기에 영향을 미치는 사회문화적 요인 탐색. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 319-348.
- 상경아, 백순근 (2005). 고등학생의 수학 과외가 학업성취도, 태도, 자기조절학습에 미치는 영향. 교육평가연구, 18(3), 39-57.
- 오영수, 윤정식 (2003). 일반계 고등학생의 성적결정 요인분석. 교육재정경제연구, 12(1), 33-56.
- 이규민, 강상진, 김현철 (2007). 「한국교육종단연구」의 표본설계, 자료의 질관리 및 분석방안 연구. 연구보고 RR 2007-1. 한국교육개발원.
- 이규민, 강상진, 노명완, 유제명, 류희찬 (2006). 국가수준의 종단적 교육조사 연구를 위한 성취도 검사 및 척도개발. 연구보고 RR 2006-1. 한국교육개발원.
- 이명헌, 김진영 (2005). 사교육(과외)의 학업성취도 향상 효과에 관한 연구. 제1회 한국교육고용패널 학술대회 논문집, 431-445.
- 임천순, 박소영, 이광호 (2004). 사교육이 학업성취에 미치는 영향. 교육재정경제연구, 13(1), 331-356.
- 통계청 (2009). 2008년 사교육비조사 결과. 통계청 사회복지통계과.
- 한국교육개발원 (2005). 한국교육종단연구 2005. 서울: 한국교육개발원.
- 한대동, 성병창, 길임주 (2001). 고등학생 학업성취에 대한 학교효과와 과외효과의 비교 연구. 교육사회학연구, 11(1), 33-54.
- 홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.
- Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacognitive skills and reading. In Pearson, P. D. et al. (Ed.), Handbook of reading research (pp.356-394). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215.
- Bong, M., & Clark, R. E. (1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34, 139-153.
- Bray, M. (2006). Private supplementary tutoring: comparative perspectives on patterns and implications. A Journal of Comparative and International Education, 36, 515-530.
- Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Boston: McGraw-Hill.
- Eccles, J. S. (1983) Expectancies, values, and academic behaviors. J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motivation (pp. 75-146), San Francisco: Freeman
- Eccles, J. S., Wigfield, A., & Schiefele, U. (1998). Motivation to succeed. In W. Damon(Ed.), Handbook of child psychology (pp.1017-1095): N. Eisenberg(Vol. Ed.), Social, emotion, and personality development. New York: Wiley.
- Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91, 549-563.
- Haag, L. (2001). Is private tutoring effective? an evaluation study. German Journal of Educational Psychology, 15, 38-44.
- Hidi, S., & Harackiewicz, J. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research, 70, 151-179.
- Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.
- Newman, R. S. (1991). Goals and self-regulated learning: What motivates children to seek academic help. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich(Ed.), Advances in motivation and achievement (pp.151-183), Vol. 7. Greenwich, CT: JAI Press.
- Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66, 543-578.
- Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Education Research, 31, 459-470.
- Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.
- Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of Personality, 74, 1557-1586
- Ryan, R. M., & Pintrich, P. R. (1997). "Should I ask for help?" The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89, 329-341.
- Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.
- Smith, T. W., Snyder, C. R., & Handelsman, M. M. (1982). On the self-serving function of an academic wooden leg: Test anxiety as a self-handicapping strategy. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 314-321.
- Turner, J. C., Midgley, C., Meyer, D. K., Gheen, M., Anderman, E., Kang, Y. (2002). The classroom environment and students' reports of avoidance strategies in mathematics: A multimethod study. Journal of Educational Psychology, 94, 88-106.
- Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: Macmillan.
- Wigfield, A., Eccles, J. S., Yoon, K. S., Harold, R. D., Arbreton, A. J. A., Freedman-Doan, C., & Blumenfeld, P. C. (1997). Changes in children's competence beliefs and subjective task values across the elementary school years: A three-year study. Journal of Educational Psychology, 89, 451-469.
- Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students' motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
- Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1988). Construct validation of a strategy model of student self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80, 284-290.