Changes in Academic Motivation, Learning Strategy Use, and Test Scores by Private Tutoring Hours

사교육 시간에 따른 학습동기, 학습전략 사용 및 학업성취도의 변화

  • Yoonkyung Chung (Department of Education WCU Project Group and bMRI (Brain and Motivation Research Institute) Korea University) ;
  • Minhye Lee (Department of Education WCU Project Group and bMRI (Brain and Motivation Research Institute) Korea University) ;
  • Yeon-kyoung Woo (Department of Education WCU Project Group and bMRI (Brain and Motivation Research Institute) Korea University) ;
  • Mimi Bong (Department of Education WCU Project Group and bMRI (Brain and Motivation Research Institute) Korea University) ;
  • Sung-il Kim (Department of Education WCU Project Group and bMRI (Brain and Motivation Research Institute) Korea University)
  • 정윤경 (고려대학교 교육학과 WCU 사업단.두뇌동기연구소(bMRI)) ;
  • 이민혜 (고려대학교 교육학과 WCU 사업단.두뇌동기연구소(bMRI)) ;
  • 우연경 (고려대학교 교육학과 WCU 사업단.두뇌동기연구소(bMRI)) ;
  • 봉미미 (고려대학교 교육학과 WCU 사업단.두뇌동기연구소(bMRI)) ;
  • 김성일 (고려대학교 교육학과 WCU 사업단.두뇌동기연구소(bMRI))
  • Received : 2010.01.13
  • Accepted : 2010.04.16
  • Published : 2010.05.31

Abstract

The purpose of the present study was to examine the relationships among private tutoring hours, academic motivation, use of learning strategies, and academic achievement test scores using structural equation modeling. The sample consisted of 3,607 7th graders from Korean middle schools who were included in the Korean Education Longitudinal Study. The results suggest that there was no evidence that the private tutoring hours predicted students' motivation and learning strategy use. It was found that the private tutoring hours predicted achievements in English and Math, but it was negligible in magnitude. As for achievement test scores, academic motivation and the use of learning strategies played more critical role rather than the private tutoring hours.

이 연구에서는 사교육 시간과 교과별 학습동기 및 인지·행동전략으로 이루어진 학습전략 사용과의 구조적 관계를 파악하고, 궁극적으로 사교육이 학업성취도를 어떻게 예측하는지 살펴보았다. 이를 위해 2005년 당시 중학교 1학년을 대상으로 실시된 한국교육종단연구(KELS 2005)의 1-2차년도 자료를 활용하여 구조방정식모형을 통해 분석하였다. 분석 결과, 사교육이 학습동기와 학습전략의 사용에 도움을 준다는 증거는 찾을 수 없었으며, 학업성취도 역시 영어와 수학교과에 한해서만 통계적으로 미미한 수준에서 사교육과 정적인 관계를 보였다. 학업성취도 향상에는 사교육보다 오히려 학습동기와 학습전략이 더욱 중요한 역할을 담당하는 것으로 나타났다.

Keywords

Acknowledgement

이 연구는 한국학술진흥재단의 연구비 지원으로 수행되었음(KRF-2008-321-B00158).

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