An Analysis of the Change of Dress Style based upon 'Difference' theory

'차이' 이론에 근거한 복식양식변화에 관한 해석

  • 김정미 (부경대학교 디자인학부 패션디자인)
  • Received : 2009.10.30
  • Accepted : 2009.11.23
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The goal of this dissertation is to analyze the change of dress style based upon the 'Difference' theory developed by Gilles Deleuze and Michel Foucault. The methodology for this study consists of literary research, encompassing philosophy, aesthetics, dress and materials derived from internet and case study based upon the analysis of Deleuze and Foucault in the paintings by Bacon, $\acute{a}$, and Magritte. In order to develop the theoretical analysis tool for this study, the period and continuous theories of style change are examined in terms of 'identity' and 'resemblance.' A new framework for analyzing the changes of dress style based upon the 'Difference' theory derived from Deleuze's and Foucault's theories and from their interpretations of paintings was developed. This newly developed theory not only defines that dress style changes under the influence of various conditions such as designer's will, ideology, social structure and technology, but also interprets it as a newly-created style that has nothing to do with the original one. The characteristics that represent 'difference' in change of dress style are deformation, hybrid, absence and resemblance. They are derived from the Deleuze's and Foucault's interpretations of 'difference' represented in the paintings by Bacon, Vel$\acute{a}$zquez and Magritte.

Keywords

References

  1. 김민자(2004a), 복식미학 강의 1, 교문사, p.135.
  2. A. Young(1937), Recurring Cycles of Fashion, New York: Harper and Row, pp.107-124.
  3. A. Kroeber(1919), "On The Principle of Order in Civilization as Exemplified by Changes of Fashion", American Anthropologist, 21, pp.235-263. https://doi.org/10.1525/aa.1919.21.3.02a00010
  4. J. Richardson ․ A. Kroeber(1940), "Three Centuries of Women's Dress Fashion: a Quantitative Analysis", Antropological Records, 5(2).
  5. 구미지(1998), "버슬스타일을 중심으로 본 유행 의 주기성 연구", 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
  6. 김민자(2004a), 복식미학 강의 1, 교문사, p.136.
  7. G. Kubler(1962), The shape of time-Remark on the history of things, Michigan: Yale University Press, pp.8-10.
  8. J. Brodsky(1980), "Continuing and Discontinuing in Style", The Journal of Aesthetics and Criticism, 39(1), pp.27-37. https://doi.org/10.2307/429916
  9. 최윤미(1991), "복식사의 연구방법에 있어서 양 식 및 그 변화에 관한 연구", 서울대학교 대학원 석사학위 논문
  10. 함연자(2005), "20세기 패션에 나타난 신고전주 의 양식", 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  11. Gilles Deleuze.Felix Guattari(1980), Mile Plateaux: Capitalisme et Schizophrenie 2, Paris: Les Editions de Minuit.
  12. Gilles Deleuze . Felix Guattari(2001), 천개의 고원, 김재인 (역), 새물결, p.41.
  13. 고길섶(1998), 소수문화들의 정치학, 문화과학사, pp.69-88.
  14. Gilles Deleuze (2004), 차이와 반복, 김상환 역, 민음사, pp.90-94.
  15. 함연자(2005), "20세기 패션에 나타난 신고전주 의 양식", 서울대학교 대학원 박사학위 논문 p. 21, <그림 2> 참조.
  16. 서동욱(2005), 들뢰즈의 철학, 민음사, pp.108-110.
  17. 이정우(2003), 사건의 철학, 철학 아카데미, p.76.
  18. 서동욱(2005), 들뢰즈의 철학, 민음사, pp.108-110.
  19. Gilles Deleuze (2004), 차이와 반복, 김상환 역, 민음사, p.146.
  20. 최연욱(2002), "들뢰즈의 감각의 존재론-'생성' 으로서의 예술", 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p.9.
  21. 전경갑(2002), 현대와 탈현대의 사회사상, 한길사, p.192.
  22. 이진경(1994), 철학과 굴뚝 청소부, 새길, pp.292-295.
  23. 진중권 (2003), 현대미학강의-숭고와 시뮬라크르의 이중주, 서울: 아트북스, pp.155-156.
  24. Gilles Deleuze(1981), Francis Bacon: Logique de la Sensation, Editions de la Difference.
  25. 김영희(2007), "들뢰즈의 비재현주의에 관한 연구" 부산대학교 대학원 박사학위논문, p.11.
  26. Gilles Deleuze(1995), 감각의 논리, 하태환(역), 민음사, p.140.
  27. 김영희(2007), "들뢰즈의 비재현주의에 관한 연구" 부산대학교 대학원 박사학위논문, p.102.
  28. 이민수(2005), "프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명", 홍익대학교 대학원 석사학위논문, p.105.
  29. 이민수(2005), "프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명", 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp.16-17.
  30. 한기주(2006), "'차이'의 회화적 해석에 관한 연구", 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p.120.
  31. Gilles Deleuze(1995), 감각의 논리, 하태환(역), 민음사, p.39.
  32. 이민수(2005), "프란시스 베이컨 회화의 이론적 재조명", 홍익대학교 대학원 석사학위논문, pp.9-11.
  33. Michel Foucault(1966), Let Mots les choses: une archeologie des science humaine, Gallimard.
  34. Michel Foucault(1996), 이것은 파이프가 아니다, 김현 (역), 민음사, p.127.
  35. 진중권(2003), 현대미학강의-숭고와 시뮬라크르의 이중주, 서울: 아트북스, p.148-153.
  36. Michel Foucault(1987), 말과 사물, 이광래(역), 민음사, p.27.
  37. 조민현(2004), "시대의 위기와 예술적 상상력-세르반테스와 벨라스케스의 인식론적 상관성을 중심으로", 스페인어문학, 33, pp.346-347.
  38. 윤성우(2004), 들뢰즈 - 재현의 문제와 다른 철학자들, 서울: 철학과 현실사, pp.32-36.
  39. Michel Foucault (1973), Ceci n'est pas une pipe.
  40. 김현 역 Michel Foucault(1996), 이것은 파이프가 아니다, 민음사, p.3, p.21.
  41. 윤성우(2004), 들뢰즈 - 재현의 문제와 다른 철학자들, 서울: 철학과 현실사, p.36-38.
  42. 정헌이, "르네 마그리트 작품에 있어서 '그리기' 와 '쓰기'", 현대미술사연구, 11(1), pp.11-15.
  43. 진중권(2003), 현대미학강의-숭고와 시뮬라크르의 이중주, 서울: 아트북스, pp.159-160.
  44. 한기주(2006), "'차이'의 회화적 해석에 관한 연구", 홍익대학교 대학원 박사학위논문, p.54-55.
  45. Michel Foucault, Ceci n'est pas une pipe, p.48.
  46. 진중권(2003), 현대미학강의-숭고와 시뮬라크르의 이중주, 서울: 아트북스, pp.166-167.
  47. 이효진(2000), "세기말 서양복식에 표현된 Deformation에 관한 연구", 복식, 50(3), pp.13-20.
  48. 허정선 ․ 금기숙(2004), "패션아트에 나타난 몸의 왜곡과 변형에 관한 연구", 복식, 54(1), pp.145-158.
  49. 나영원(2003), "복식에 표현된 트랜스포메이션에 관한 연구", 건국대학교 대학원 박사학위논문.
  50. 진성모(2003), "현대복식에 표현된 변형에 관한 연구", 조형논총, 22, pp.533-548.
  51. 박상숙(2007), "현대패션에 나타난 가변성 디자인 연구", 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  52. 고현진(1994), "현대패션에 나타난 패러디에 관한 연구", 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  53. 양학미(1998), "후기 자본주의 사회의 패션에 나타난 혼성모방", 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  54. 이민선(2003), "패션디자인 발상을 위한 꼴라쥬 활용 연구", 복식문화연구, 11(5).
  55. 최수아(2003), "패션에 나타난 퓨전 현상에 관한 연구", 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  56. 김민자(2004b), 복식미학 강의 2, 교문사, p.267.
  57. 김은희(2002), "복식에 표현된 몸 이미지", 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  58. 박현신(2003), "20세기 후기 패션의 신체부재와 탈재현 현상", 홍익대학교 대학원 박사학위논문.
  59. 임은혁(2006), "복식에 표현된 몸의 재현성과 비재현성", 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  60. 김민자, "옛것은 다시 어떻게 오는가?", 월간 '멋', 1991, 10.
  61. 나현신 . 전혜정(2000), "현대패션에 나타난 역사주의에 관한 연구", 한국의류학회지, 24(4).