A Study on the Recognition Difference of the Success Factors of Six Sigma on the Line of Size

규모에 따른 6시그마 성공요인의 안석 차이연구: 공급자 관점에서 바라본 마케팅 성과

  • 이승희 (금오공과대학교 컨설팅대학원) ;
  • 조영준 (금오공과대학교 컨설팅대학원 R&D센터) ;
  • 김영수 (금오공과대학교 산업대학원)
  • Received : 2010.05.04
  • Accepted : 2010.06.10
  • Published : 2010.06.30

Abstract

This paper is aimed to examine an empirical analysis of the differences among success factors that contribute to high performance of the organizations that adopted Six Sigma according to company size. Furthermore, the research focused on empirically analyzing whether these factors affect marketing performance or not, from the provider's point of view. For this purpose, a survey was conducted among conglomerates, and small and mid-sized companies which are located in the Gumi Industrial Complex that implemented Six Sigma. The following are facts that were found by empirically analyzing the results. Therefore, it is empirically proven that there are quality performance differences according to company size. marketing performance differences from the provider's point of view. the theoretical proposed model, identified the operational definitions and 9 hypotheses were established, there were executed the survey of 250 employees in companies implementing six sigma.

이 논문은 회사 규모에 따라 식스시그마를 채택한 조직의 높은 업무성과에 기여한 성공적 요소들 사이의 차이점을 찾아 실증적 분석을 하는데 목적이 있다. 본 연구는 고객 관점에서 이러한 요소들이 마케팅 업무성과에 영향을 미쳤는지 아닌지 실증적으로 분석하는데 초점을 맞추고 있다. 이를 위하여, 설문조사는 식스시그마를 실행하고 있는 구미 국가공업 단지내에 위치한 대기업 및 중소기염을 대상으로 조사 하였다. 따라서, 공급자의 관점에서 회사 규모, 마케팅 업무성과의 차이에 따라서 품질 성과의 차이를 실증적으로 증명하였다. 이론적인 모델을 기초로 아홉가지의 가설들이 만들어 졌고, 식스 시그마를 실행하는 회사에서 250명의 직원들을 대상으로 설문조사를 실시 하였다.

Keywords