한국 영화산업의 수요 측면 변수 분석

An Analysis of Demand-side Factors in Korea's Movie Industry

  • 조병기 (서울산업 대학교 IT정책전문대학원) ;
  • 고찬 (서울산업대학교)
  • 투고 : 2010.04.30
  • 심사 : 2010.06.10
  • 발행 : 2010.06.30

초록

영화산업을 정확히 이해하기 위해서는 공급측면 뿐만 아니라 수요측면도 분석할 필요가 있다. 이 연구는 한국영화산업에서 1991-2008년까지의 수요측면 변수(영화 관람료, 근로일수, 근로시간, 개인소득, 프로스포츠 관중, 케이블 TV, 개봉영화편수, 스크린 수)를 분석하였다. 수요의 법칙에 따르면 가격의 인상은 수요의 감소를 가져오는데, 연구결과, 영화 관람료 인상과 영화 관객 증가가 함께 이루어졌다 영화에 대한 수요는 소득수준 및 여가시간과 갚은 상관관계를 보여 주였다. 여가와 소득의 증가는 영화에 대한 수요를 높였다. 한편, 프로스포츠가 활성화되면 영화에 대한 수요가 줄어들 것으로 기대되었으나 여가시간 증가와 함께 영화 및 스포츠 관람이 동시에 늘었다. 다양한 장르의 영화가 개봉되면 사람들의 다양한 취향을 만족시켜 영화 관람객이 늘어날 것으로 예상되었으나 실제로는 그렇지 않았다. 한편, 복합상영관 형태의 스크린 수는 영화관객의 수와 상관관계가 높았다.

People generally focus on the supply side when conducting a study on the movie industry. However, to understand the movie industry better, one needs to analyze both sides - the demand and supply of movies. This paper analyzes demand-side factors that have long been taken for granted in Korea's movie industry. The study used data for 1991~2008 on the following demand-factors : the average ticket prices, the number of working days and hours, the average personal income, the number of spectators for the two major professional sports, cable TV, the number of movies released each year and the number of movie screens. This study shows that ticket prices do not conform to the law of demand. According to the law of demand, increasing price leads to a decline in demand. However, in reality, the number of viewers went up along with ticket prices. The study found that demand for movies was correlated to income levels and leisure time. An increase in the number of leisure hours and income levels pushed up demand. Contrary to general belief, a growth in the availability of substitutes, such as professional sports(soccer and baseball), did not result in a fall in demand for movies. The audiences for both sports and movies grew simultaneously as the amount of leisure time increased. Contrary to the general expectations that more diversified genres of movies will draw larger audiences by satisfying different individual tastes, the diversification had little impact, but the number of movie screens was positively correlated with audience size. In sum, changes in ticket prices and the quantity of substitutes had little influence on demand in the movie industry. Rather, it was the supply side of the industry that induced demand.

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