The Effects of Student-Centered Instructions on Students' Academic Achievement in Science and Their Attitudes Toward Science

학습자 중심 수업이 중학생들의 과학성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 영향

  • Received : 2010.10.15
  • Accepted : 2010.12.30
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study investigated the impact of student-centered instructions on students' academic achievement in science and on their attitudes toward science. Participants included 208 middle school students. The pre- and post-test control group design was employed. The control group was designed to have traditional instructions while experimental group 1 was applied both student-centered instructions and traditional instructions, and experimental group 2 was applied student-centered instructions only. The chaper of "Stimulus and Response" was selected for this study, and students were treated for 15 hours. Data were analysed using ANOVA. Results indicated that student-centered instruction had a significant effect on students' academic achievement(p<.01). The improvement of achievement through student-centered lesson is neither depending on genders nor previous academic achievement levels. Student-centered instruction also had a significant effect on students' attitudes toward science(p< .01). Only half of the class if a student-centered lessons and improve attitudes toward science could be. The improvement of the attitudes toward science through student-centered instruction is not depending on genders. But, student-centered instruction was more effective on the average student and the lower level students than the upper level students.

본 연구에서는 학습자 중심 수업이 중학생들의 학업성취도와 과학에 대한 태도에 미치는 영향을 알아 보았다. 또한 성취 수준과 성별에 따른 차이를 알아 보았다. 연구대상은 중학교 2학년 학생 208명으로 사전-사후 검사 통제집단 설계 방법을 사용하였다. 통제집단은 전통적 강의식 수업을, 실험집단1은 전통적 강의식 수업과 학습자 중심의 수업을 반씩, 실험집단 2는 학습자 중심의 수업을 실시하였다. 연구 단원은 "자극과 반응" 단원으로 15차시 수업처치를 하였다. 학업성취도는 검사지를 개발하여 측정하였고, 과학에 대한 태도는 이경훈이 개발한 검사지를 수정, 보완하여 사용하였다. SPSS 12.0을 이용한 공변량 분석(ANCOVA)으로 데이터를 분석하였다. 학업 성취도 검사 결과, 학습자 중심의 수업은 학생들의 과학 학업성취도를 향상시킨다는 것을 알 수 있었다(p< .01). 학업성취도의 향상을 위해서는 학습자 중심의 수업을 어느 정도 지속적으로 실시하는 것이 필요하다. 학습자 중심 수업을 통한 학업성취도의 향상은 성별과 학업 성취 수준에 따라 차이가 없었다(p> .05). 과학에 대한 태도 검사 결과, 학습자 중심의 수업은 학생들의 과학에 대한 태도를 향상시킨다는 것을 알 수 있었다(p< .01). 수업의 반 정도만 학습자 중심의 수업을 실시해도 학생들의 과학에 대한 태도를 향상시킬 수 있었다. 학습자 중심의 수업은 학업 성취 수준이 상위인 학생보다 중위와 하위인 학생들이 과학에 대한 태도 향상에 더 효과적이었다(p< .05).

Keywords