DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Science Instructions Applying 3D Planetarium Software - using the unit 'Earth and Star' for the 8th grade -

3D 천문 프로그램을 활용한 과학 학습의 효과 - 중학교 2학년 "지구와 별" 단원을 중심으로 -

  • Na, Jae-Joon (Department of Earth Science Education, Chungbuk National University) ;
  • Park, Jong-Bum (Department of Earth Science Education, Chungbuk National University) ;
  • Kook, Dong-Sik (Department of Earth Science Education, Chungbuk National University)
  • 나재준 (충북대학교 지구과학교육과) ;
  • 박종범 (충북대학교 지구과학교육과) ;
  • 국동식 (충북대학교 지구과학교육과)
  • Received : 2010.02.23
  • Accepted : 2010.04.20
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effects of instruction applying 3D Planetarium Software (Starry Night Pro 6.0) in terms of the learners' science achievement, changes of attitude (attitude toward science as well as scientific attitude), and self-directed learning ability. Participants were 198 $8^{th}$ graders. This study adopted a quasi-experimental research design in which experimental group was taught with 3D planetarium software vs. control group with traditional lecture-centered teaching method for 6 hours. The effects were investigated by independent sample t-test and paired sample t-test The results are as follows. The instruction using 3D planetarium software was more effective than the traditional lecture-centered curriculum in science achievement and self-directed learning ability. However, there were not meaningful differences in analyzing attitudes related science, the results that were so effective in elevation for self-directed learning could be gained. Students were interested in instruction applying 3D planetarium software, which was helpful for them to understand the content knowledge. Results showed that instruction with 3D planetarium software applied was effective in $8^{th}$ grade science learning.

본 연구의 목적은 중학교 2학년 과학 '지구와 별' 단원의 학습에 3D 천문 프로그램(Starry Night pro 6.0)을 활용한 수업을 실시한 후 과학 학업성취도, 과학 관련 태도, 자기 주도적 학습능력에 미치는 영향을 분석하여 학습효과와 학생의 인식을 알아보는데 있다. 연구대상은 중학교 2학년 198명의 학생이며 6차시에 걸쳐 3D 천문 프로그램(Starry Night pro 6.0)을 활용한 수업을 실시한 후 적용하기 전과 후의 조사를 통하여 그 학습효과를 분석하였다. 검사결과는 독립표본 t-검정과 대응표본 t-검정을 이용하여 분석하였다. 첫째, 3D 천문 프로그램을 활용한 수업이 전통적 수업 보다 학업성취도에서 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다(p<.05). 그러나 3D 천문 프로그램을 활용한 수업이 과학 관련태도에 미치는 효과의 분석에서는 유의미한 효과가 없는 것으로 나타났으며(p>.05), 자기주도적 학습능력의 향상에는 효과적이라는 결과를 얻을 수 있었다(p<.05). 본 연구의 결과는 '3D planetarium software를 활용한 수업은 8학년 과학수업에서 효과적이었다는 것을 보여준다.'라고 끝마치고 있다.

Keywords

References

  1. 교육부, 1999, 중학교 교육과정 해설(III). 교육부, 서울, 140 p.
  2. 김준규, 박영태, 2002, 과학탐구 시뮬레이션의 지각적 충실도와 조언이 유아의 과제 성취 도 및 초인지에 미치는 효과. 아동학회지, 23, 49-69.
  3. 이석재, 장유경, 이헌남, 박광엽, 2003, 생애능력 측정도구개발 연구-의사소통능력, 문제해결능력, 자기주도적 학습능력을 중심으로. 한국교육개발원 연구보고서, RR2003-15-03, 145 p.
  4. 조희정, 2003, 태양계에 대한 중.고등학생들의 개념 조사연구. 연세대학교 석사학위논문, 34 p.
  5. 하태경, 1998, 중학교 생물분야 학습을 위한 멀티미디어 데이터베이스 개발 연구. 공주대학교 석사학위논문, 24 p.
  6. 허명, 1993, 초.중.고 학생의 과학 및 과학교과에 대한 태도 조사 연구. 한국과학교육학회지, 17, 85-92.
  7. Choi, W., 2001, Critical design considerations for effective computer-based instructional simulation. Educational Technology International, 3, 147-175.
  8. Fraser, B.J., 1978, Test of Science-Related Attitude. Science Education, 62, 509-515. https://doi.org/10.1002/sce.3730620411
  9. Hooper, S. and Hannafin, M.J., 1991, The effects of group composition on achievement, interaction, and learning efficiency during computer-based cooperative instruction. Educational Technology Research and Development, 39, 27-40.
  10. Lehman, J.R., 1994, Secondary science teachers use of microcomputers during instruction. School Science and Mathematics, 94, 413-420. https://doi.org/10.1111/j.1949-8594.1994.tb15708.x
  11. Njoo, M. and Jong, T., 1993, Exploratory learning with a computer simulation for control theory: Learning processes and instructional support. Journal of Research in Science Teaching, 30, 821-844. https://doi.org/10.1002/tea.3660300803

Cited by

  1. Analyzing Gifted Students' Explanations for Daily Celestial Motion Based on the Earth-based and Heliocentric Frames of Reference vol.33, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.3.664
  2. Effects of Astronomical STEAM Program Using Co-teaching on Self-Directed Learning Attitude of Elementary Science Gifted Students vol.35, pp.7, 2014, https://doi.org/10.5467/JKESS.2014.35.7.572