Abstract
Mobile Internet Device (MID) allows users to flexibly use various forms of wireless internet such as Wi-Fi, GSM, CDMA, and 3G. Using such Internet, MID users can utilize application services. MID usage is expected to grow due to the benefits of portability, Internet accessibility, and other convenience. However, it has resource constraints such as limited CPU power, small memory size, limited battery life, and small screen size. Consequently, MIDs are not capable to hold large-sized complex applications and to process a large amount of data in memory. An effective solution to remedy these limitations is to develop cloud services for the required application functionality, to deploy them on the server side, and to let MID users access the services through internet. A major concern on running cloud services for MIDs is the potential problems with low Quality of Service (QoS) due to the characteristics of MIDs. Even measuring the QoS of such services is more technically challenging than conventional quality measurements. In this paper, we first identify the characteristics of MIDs and cloud services for MIDs. Based on these observations, we derive a number of quality attributes and their metrics for measuring QoS of mobile services. A case study of applying the proposed quality model is presented to show its effectiveness and applicability.
모바일 인터넷 디바이스(Mobile Internet Device, MID)는 장소에 구애를 받지 않고 다양한 무선 인터넷(Wi-Fi, GSM, CDMA, 3G등)을 이용하여 어플리케이션 서비스를 이용하는 장치이다. MID는 휴대성, 인터넷 접속성 등 편리함으로 널리 사용될 것으로 예상되나, 크기가 작은 장치로서 낮은 성능의 CPU, 작은 용량의 메모리, 낮은 전력, 작은 액정의 화면 등 자원의 제약성을 가지고 있다. 따라서, 높은 사양을 요구하는 어플리케이션을 MID에 설치하거나 많은 양의 데이터를 메모리에 저장하고 처리하는데 제약을 가지고 있다. 이런 한계를 극복하기 위한 효과적인 방법은 필요한 기능을 서버 측의 클라우드 서비스 형태로 설치 운영하고, MID 단말기에서 필요한 기능은 인터넷을 이용하여 호출 형태로 사용한다. 기능이 MID 클라이언트와 서버에 분산되어 있고, 원격의 서비스를 사용하며, 제3의 개발자가 개발한 서비스 등을 이용하기 때문에 서비스의 이질성(Heterogeneity)과 독립성(Independability)등으로 서비스의 품질 (Quality of Service, QoS)이 떨어질 수 있다. 클라우드 서비스의 고유한 속성인 이질성과 독립성으로 인해 품질측정이 전통적 소프트웨어 품질측정보다 기술적으로 어렵다. 본 논문에서는 MID와 클라우드 서비스의 특징을 규명하고, 이를 근간으로 모바일 서비스의 품질을 측정하기 위한 품질모델을 유도 제시한다. 품질모델은 품질속성과 각 속성별로 적용할 수 있는 메트릭으로 구성된다. 제시된 품질모델은 사례연구를 통하여 본 연구의 실효성과 적용 가능성을 보여준다.