The Case Study of PBL Application for Improving Teaching Method for Teaching Misconception of Middle & High School Students in Teacher Education

예비수학교사교육에서 중고등학교 학생의 오개념 지도 방안 활성화를 위한 PBL 적용 사례 연구

  • Published : 2010.03.30

Abstract

This paper is the case study how we can apply the appropriate teaching method in order to correct the misconception of middle and high school students in preservice teachers' education. Through the review of previous research and literature, we categorized students' misconception and sought the teaching method to teach preservice teachers. During this process, we did according to PBL and preservice teachers also tried to find the teaching method for students. And thus we were able to suggest the appropriate teaching method which was effective in correcting the misconception of middle & high school students along with their fine understanding of mathematical concepts. Further, preservice teachers acknowledged cooperative teaching & learning and the importance of it as well as the self-directed teaching and learning.

본 고는 예비교사 교육에서 중고등학교 학생들의 수학적 오개념을 바로잡을 수 있는 지도가 보다 효과적으로 이루어질 수 있도록 적용한 사례연구이다. 이에 따라 먼저 선행 연구와 문헌 검토를 통하여 학생들의 오개념들을 영역별로 파악하고 예비교사들에게 이를 지도할 수 있는 방안을 구안하도록 하였다. 이러한 교수학습 방법을 구안하는 데 있어 PBL에 따라 예비교사들은 지도방안을 구안하였으며 이를 통하여 중고등학교학생들의 수학적 오개념을 이해하고 오개념을 바로잡을 수 있는 수학적 개념을 파악해 나감과 동시에 다양한 수학교육 이론을 적용한 교수학습 지도방안을 제시할 수 있었다. 또한 예비교사들은 PBL을 통해 자기주도적 학습 경험 뿐만 아니라 협동학습 방법과 그 중요도에 대한 인식이 달라졌음을 알 수 있었다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 원광대학교