An Analysis of Plane Figure in the Elementary Mathematics Instructional Materials

평면도형에 관한 초등학교 수학과 교과용 도서 분석

  • Published : 2010.03.30

Abstract

This paper analyzed the contents and instructional methods of various plane figures presented mainly in a series of elementary mathematics textbooks on the basis of the analysis of related contents in the 2007 revised national mathematics curriculum. As such, this paper provided detailed analyses of how textbooks would implement the vision and intention of the curriculum, how the definition of each plane figure in the textbooks might be different from its mathematical definition, and how textbooks would introduce each plane figure. It is expected that the issues and suggestions stemming from this analysis will be informative in designing new instructional materials.

본 논문은 2007년 개정 수학과 교육과정에서 제시된 평면도형 내용을 바탕으로, 교과용 도서에 제시된 평면도형의 지도내용과 지도방법을 분석하였다. 구체적으로 수학교과서에 제시된 평면도형의 전반적인 지도흐름을 분석함으로써 교육과정의 기본적인 취지를 어떻게 구현하는지 살펴보고, 도형지도에서 중요한 개념정의와 관련하여 교과서의 ‘약속하기’와 수학적 정의를 비교분석하였으며, 평면도형의 지도방법에 따라 교과서와 익힘책의 관련 내용을 면밀하게 분석하였다. 이를 통해 평면도형과 관련된 교과용도서 개발에 기초적인 자료 및 시사점을 제공하고자 한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국교원대학교