DOI QR코드

DOI QR Code

Dynamic Human Pose Tracking using Motion-based Search

모션 기반의 검색을 사용한 동적인 사람 자세 추적

  • Jung, Do-Joon (Department of Information & Communication Engineering, Kyungwoon University) ;
  • Yoon, Jeong-Oh (Department of Information & Communication Engineering, Kyungwoon University)
  • 정도준 (경운대학교 정보통신공학과) ;
  • 윤정오 (경운대학교 정보통신공학과)
  • Received : 2010.06.09
  • Accepted : 2010.07.06
  • Published : 2010.07.31

Abstract

This paper proposes a dynamic human pose tracking method using motion-based search strategy from an image sequence obtained from a monocular camera. The proposed method compares the image features between 3D human model projections and real input images. The method repeats the process until predefined criteria and then estimates 3D human pose that generates the best match. When searching for the best matching configuration with respect to the input image, the search region is determined from the estimated 2D image motion and then search is performed randomly for the body configuration conducted within that search region. As the 2D image motion is highly constrained, this significantly reduces the dimensionality of the feasible space. This strategy have two advantages: the motion estimation leads to an efficient allocation of the search space, and the pose estimation method is adaptive to various kinds of motion.

본 논문은 단안 카메라로부터 입력된 영상에서 모션 기반의 검색을 사용한 동적인 사람 자세 추적 방법을 제안한다. 제안된 방법은 3차원 공간에서 하나의 사람 자세 후보를 생성하고, 생성된 자세 후보를 2차원 이미지 공간으로 투영하여, 투영된 사람 자세 후보와 입력 이미지와의 특징 값 유사성을 비교한다. 이 과정을 정해진 조건을 만족 할 때까지 반복하여 이미지와의 유사성과, 신체 부분간 연결성이 가장 좋은 3차원 자세를 추정한다. 제안된 방법에서는 입력 이미지에 적합한 3차원 자세를 검색할 때, 2차원 영상에서 추정된 신체 각 부분들의 모션 정보를 사용해 검색 공간을 정하고 정해진 검색 공간에서 탐색하여 사람의 자세를 추정한다. 2차원 이미지 모션은 비교적 높은 제약이 있어서 검색 공간을 의미있게 줄일 수 있다. 이 방법은 모션 추정이 검색 공간을 효율적으로 할당 해주고, 자세 추적이 여러 가지 다양한 모션에 적응할 수 있다는 장점을 가진다

Keywords

References

  1. R. Poppe, "Vision-based human motion analysis: An overview", Computer Vision and Image Understanding, vol. 108, issue 1-2, pp.4-18, 2007. https://doi.org/10.1016/j.cviu.2006.10.016
  2. H. S. Park, D. J. Jung and H. J. Kim, "Vision-Based Game Interface Using Human Gesture", Proceedings of the IEEE Pacific-Rim Symposium on Image and Video Technology, LNCS 4319, pp. 662-671, 2006.
  3. S. Vedula, S. Baker, P. Rander, R. Collins and T. Kanade, "Three-Dimensional Scene Flow", IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 27, no. 3, pp. 475-480, 2005. https://doi.org/10.1109/TPAMI.2005.63
  4. X. Ren, A. Berg and J. Malik, "Recovering Human Body Configurations using Pairwise Constraints between Parts", Proceedings of the IEEE International Conference on Computer Vision, vol. 1, pp. 824-831, 2005.
  5. A. Agarwal and B. Triggs, "Recovering 3D Human Pose from Monocular Images", IEEE Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence, vol. 28, no. 1, pp. 44-58, 2006. https://doi.org/10.1109/TPAMI.2006.21
  6. L. Sigal, M. Isard, B. H. Sigelman and M. J. Black, "Attractive people: Assembling loose-limbed models using non-parametric belief propagation", proceedings of the Neural Information Processing Systems, vol. 16, pp. 1539-1546, 2003.
  7. M. W. Lee and R. Nevatia, "Dynamic Human Pose Estimation using Markov Chain Monte Carlo Approach", Proceedings of the IEEE Workshop on Motion and Video Computing, vol. 2, pp. 168-175, 2005.
  8. L. Sigal, S. Bhatia, S. Roth, M. J. Black and M. Isard, "Tracking Loose-limbed People", Proceedings of the IEEE Conference on Computer Vision and Pattern Recognition, vol. 1, pp. 421-428, 2004.
  9. OpenCV Reference Manual, Intel Open Source Computer Vision Library, http://www.intel.com/technology/computing/opencv/.
  10. OpenGL Reference Manual, Silicon Graphics Inc. Open Source 3D Graphic Library, http://www.opengl.org/documentation/.