The Influence of Home Environment and Children's Characteristics Upon School Readiness

가정환경 변인 및 아동 개인특성이 취학전 아동의 학습준비도에 미치는 영향

  • Choi, Ji-Hyun (Department of Child & Family Welfare, University of Ulsan) ;
  • ParkChoi, Hye-Won (Department of Child & Family Welfare, University of Ulsan)
  • 최지현 (울산대학교 생활과학대학 아동가정복지학과) ;
  • 박혜원 (울산대학교 생활과학대학 아동가정복지학과)
  • Received : 2009.08.31
  • Accepted : 2010.01.07
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This study analyzed the relationships between home environment, child characteristics and school readiness. In particular, it examined the influence of home environment and child characteristics upon children's school readiness with a focus on attitudes towards and other socio-emotional aspects. 57 children's characteristics, including such items as IQ performance and demographic variables were obtained by means of both individual testing of the child and through a questionnaire given to their parents. Relative levels of school readiness were then rated by teachers. Pearson correlations, and a multiple regression analysis were carried out using the SPSS Win 12.0 program. Our results indicated that (1) school readiness was positively related with mother's job, HOME, the ages of the children, Performance IQ, and Total IQ. (2) The level of the other's education, her job and the child's age was found to significantly predict the level of school readiness.

Keywords

References

  1. 김은경(1988). 아동의 읽기능력과 가정환경에 관한 연구-이해력을 중심으로-. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 문명순(2006). 사회경제적 지위 및 부모참여경험이 어머니의 양육태도, 유아의 기질에 미치는 영향. 경성대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 박혜원.곽금주.박광배(1996). K-WPPSI 지침서. 특수교육.
  4. 윤명희(1995). 유아 학습준비도검사의 타당화 연구. 교육학연구, 33(5).
  5. 이명란(1998). 유아의 읽기.쓰기 능력과 학습준비도 간의 관계 연구. 경남대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 이선주(2006). 초등학교 저학년 아동의 가정환경과 정서지능과의 관계. 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 이연섭.김성일.단현국(1979). 유치원 아동의 학습 준비도 연구(I). 한국교육개발원. 연구보고 제86집.
  8. 이연섭.김성일.단현국(1980). 유치원 아동의 학습 준비도 연구(II). 한국교육개발원. 연구보고 제114집.
  9. 이연섭.김성일(1981). 유치원 아동의 학습 준비도 연구(III) : 학습준비도 검사의 예비족 타당화. 한국교육개발원, 연구보고 제134집.
  10. 이영희(1985). 아동의 수개념 발달과 학습준비도 및 지능과의 관계. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 장영애(1987). 가정환경변인과 아동의 사회적 능력간의 관계 : 인과 모형 분석. 아동학회지, 8(2), 17-44.
  12. 정계숙(1979). 가정환경변인과 학령전 아동의 학습준비도와의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 정계숙(1986). 취학전 아동의 학습준비도의 결정요인에 관한 일 연구. 사대논문집, 13, 109-127.
  14. 정계숙(1988). 아동의 학습준비도와 성취동기, 가정 및 지역환경과의 관계(I). 사대논문집, 17, 163-183.
  15. 최옥희(2001). 학습능력에 따른 초등학교 1학년의 학습준비에 관한 연구. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 하대현(1983). 학습준비생 검사의 타당화 연구. 고려대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 하영례(1985). 사회계층별 가정환경에 따른 아동의 학습준비도 검사에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  18. Dearing, E., McCartney, K., & Taylor, B. (2009). Does higher quality early child care promote low-income children's math and reading achievement in middle childhood? Child Development, 80(5), 1329-1349. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01336.x
  19. Forget-Dubois, N., Dionne, G., Lemelin, J., Perusse, D., Tremblay, R., & Boivin, M. (2009). Early child language mediates the relation between home environment and school readiness. Child Development, 80(3), 736-749. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2009.01294.x
  20. Gredler, R. (1997). Issues in early childhood screening and assessment. Psychology in the Schools, 34, 99-106. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6807(199704)34:2<99::AID-PITS3>3.0.CO;2-N
  21. McBryde, C, Ziviani, J., & Cuskelly, M. (2004). School readiness and factors that influence decision making. Occupational Therapy International, 11(4), 193-208. https://doi.org/10.1002/oti.211
  22. McCartney, K. (1984). Effects of quality of day care environment on children's language development. Developmental Psychology, 20, 244-260.
  23. Murphey, D., & Burns, C (2002). Development of a Comprehensive Community Assessment of School Readiness. Early Childhood Research and Practice, 4(2), 2-13.
  24. National lnsitute of Child Health and Human Development Early Child Care Research Network (1996). The relation of child care to cognitive and language development. Child Development, 71, 960-980.
  25. Nievar, A., Jacobson, A., & Dier, S. (2008). Home visiting for at-risk preschoolers : A successful model for latino families. Unpublished manuscript (Accepted for the Annual Conference of the National Council on Family Relations).
  26. Panter, J., & Bracken, B. (2009). Validity of the Bracken School Readiness Assessment for predicting first grade readiness. Psychology in the Schools, 46(5), 397-409. https://doi.org/10.1002/pits.20385