DOI QR코드

DOI QR Code

금강비 측정 교구 개발 및 체험수학활동

  • Kim, Ki-Won (Department of Mathematics Education Silla University) ;
  • Do, Hye-Kyung (Master of Mathematics Education Graduate School of Education Silla University)
  • Received : 20100200
  • Accepted : 20100200
  • Published : 2010.02.28

Abstract

In this study we develop mathematical tools for measuring the Geumgang Ratio and we call them Geumgang Ratio Calipers. Also we show a teaching method for ratio through experimental mathematics. With Geumgang Ratio Calipers students measure the Geumgang Ratio in their bodies, materials for everyday life and the Sukgulam. Through this activity, students obtained an interest in mathematics and gained a positive attitude for mathematics.

Keywords

References

  1. 강옥기.정순영.이환철, 중학교 수학 9-가 (2003), (주)두산.
  2. 교육부, 수학과 교육과정(1997), 대한교과서주식회사
  3. 교육인적자원부, 수학과 교육과정(2007), 대한교과서주식회사
  4. 권오남.박정숙.박지현, 중학교 교육과정에서 비례적 사고가 필요한 수학 개념 분석, 46 (3) (2007), 315-329.
  5. 김기원.김미나, 건물의 높이.너비 측정하기 체험수학 활동을 통한 삼각함수 지도방안, 수학교육 학회지, 23 (3) (2009), 785-801.
  6. 김남희, 예비교사와 현직교사를 위한 학교수학과 교구 (2008), 경문사 .
  7. 이영하.허민.박영훈.여태경, 중학교 수학 9-가 (2003), (주)교문사.
  8. 이준열.장훈.최부림.남호영.이상은, 중학교 수학 9-가 (2007), 도서출판 디딤돌.
  9. 전평국.신동윤.방승진.황현모.정석규, 중학교 수학 9-가 (2003), 교학연구사.
  10. 정은실, 비 개념에 대한 역사적.수학적.심리적 분석, 대학수학교육학회지 <학교수학>, 5 (4)(2003), 421-439.
  11. 정주영, 직각사각형 선호비례 조사에 기초한 전통 사찰 구조물의 형태비례 연구 : 루트2 직각사각형에의한 시각적 분석 방법으로. 한국기술교육대 대학원 석사학위 논문 (2007).
  12. 채소연, '직각사각형 선호비례조사'와 전통생활공예품 사례연구를 통한 비례에 관한 연구, 한국기술교육대 대학원 석사학위 논문 (2007).
  13. 최청아.이현주.김정윤, 동양인의 비례선호도 연구와 금강비 측정 교구 개발, WISE 주니어 과학논문집, 2 (3) (2009), 1-5.
  14. 마이클 슈나이더, 이충호 옮김, 자연.예술.과학의 수학적 원형 (2002), 경문사.