DOI QR코드

DOI QR Code

교과서에서 나타난 작도방법의 정당화

  • Received : 20100100
  • Accepted : 20100200
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This study is to provide improved teaching methods on classical geometric construction education by a straightedge and compass in school mathematics. In this paper, justifications of construction methods of Korean textbooks, for perpendicular bisector of an segment and angle bisector are discussed, which can be directly applicable to teaching geometric construction meaningfully. Based on these considerations, several implications for desirable teaching methods concerning geometric construction were suggested.

Keywords

References

  1. 강신덕 외 6인(2008). 중학교 수학 1, 서울 : (주)교학사
  2. 강옥기 외 2인(2006). 중학교 수학 9-나, 서울 : (주)두산
  3. 강행고 외 8인(2002). 중학교 수학 8-나, 서울 : (주)중앙교육진흥연구소
  4. 교육인적자원부(2007). 수학과 교육과정 해설, 2007-79호
  5. 권현직(2008). 자와 컴퍼스로 배우는 수학, 수학사랑
  6. 김연식, 김흥기(1995). 중학교 수학 1 서울 : 동아출판사
  7. 유클리드.토마스 히드 지음, 이무현 옮김(1998). 기하학 원론 -평면기하-,교우사
  8. 장혜원(1997). 중학교 기하 영역 중 작도 단원에 대한 고찰, 대한수학교육학회논문집, 7권 2호, pp.327-336
  9. 정순영 외 5인(2009). 중학교 수학1, 서울 : (주)두산
  10. 한인기(1999). 작도 문제의 해결 방법, 수학교육논문집, 9집, pp.153-164
  11. 한인기(2005). 교사를 위한 수학사, 교우사
  12. 한인기(2005). 한국과 러시아의 수학교과서에 제시된 '삼각형의 합동'에관련된 학습내용의 비교 연구, 한국학교수학회논문집, 8권 1호, pp.89-100
  13. 홍승표(2005). 유클리드 기하 개론 3판, 경문사
  14. Alexis Claude Clairaut, 장혜원 옮김(2006), 클레로의 기하학 원론, 경문사
  15. Howard Eves 지음, 이우영.신항균 옮김(1995) 수학사, 경문사
  16. Tom Davis(2002), Classical Geometric Construction, http://www.geometer.org