아동의 특성에 따른 선호하는 메뉴 레이아웃에 관한 연구

A Study on Menu-Layout Preference of the Learner's Properties

  • 민선희 (경인교육대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 이수정 (경인교육대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2009.11.03
  • 심사 : 2009.11.27
  • 발행 : 2010.01.30

초록

본 연구는 초등학교 2학년과 6학년 각각 3개 학급 아동들을 성별, 성적, 연령, 인지양식(장독립, 장의존)에 따라 구분하고, 6개의 형태로 제시된 메뉴 레이아웃에서 선호하는 메뉴 형태와 선호하지 않는 메뉴 형태를 선택하도록 하여 아동의 특성에 따라 선호하는 메뉴 레이아웃에 차이가 있는지 알아보고자 하였다. 그 결과 선호 메뉴는 성별, 성적, 인지양식에 따라서는 차이가 없었고 연령에 따라서만 유의미한 차이를 보여 2학년은 사이트맵 형태의 메뉴를, 6학년은 주메뉴가 상단 가로에 제시되고 부메뉴가 롤오버 형태로 제시되는 메뉴를 가장 선호하는 것으로 나타났다. 선호하지 않는 메뉴에 있어서도 연령에서만 유의미한 차이를 나타냈다. 이상의 결과를 통해 볼 때 아동들을 대상으로 하는 학습사이트에서는 연령에 따라 다른 형태의 메뉴 레이아웃을 제공하는 것이 필요하다.

The purpose of this study is to determine the differences in menu-layout preference for learners based on their demographics. The experiment was conducted in this manner: three class second grade and three class sixth grade elementary school students were separated by sex, grade, age and cognitive style such as field-dependent and field-independent. They were asked to choose which menu layouts they preferred or did not prefer out of 6 different types. The results of the research are as follows: First, there were no differences in sex, grade and cognitive style for preferences in the menu layout but there were meaningful differences with regard to age. Second grade students preferred map-type layout, but sixth grade students preferred the type having a main menu across the top with a sub menu in roll over. Second, there was a difference with regard to age as to what they do not prefer. Overall, the results of this study suggest that the menu layout for a learning web site on the internet needs to be different according to their age.

키워드