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An inventory analysis on greenhouse gas emissions from bulk carrier and oil tanker

벌크선박과 유조선의 온실 가스 배출 인벤토리 분석

  • Im, Nam-Kyun (Division of Maritime Transportation System, Mokpo National Maritime University) ;
  • Yi, Sung-Ryong (Graduate School, Mokpo National Maritime University)
  • 임남균 (목포해양대학교 해상운송시스템학부) ;
  • 이승룡 (목포해양대학원 해상운송시스템)
  • Received : 2009.12.11
  • Accepted : 2010.03.25
  • Published : 2010.04.30

Abstract

As the seriousness of the global environment is gaining our attention recently, studies on application of LCA(Life Cycle Assessment) to ship are being carried out dynamically in various industrial fields. This study was carried out to examine the application of LCA to ships and was focused on the inventory analysis on global warming gas from merchant cargo ships. Two merchant cargo ships were adopted as ship models. Actual voyage data of at last several years was used to analysis the ship's exhaust gas inventory. The analysis shows how many weight of global warming gas being exhausted to transport 1 ton of each cargo per 1 nautical mile.

최근 지구 환경 문제의 심각성이 대두되면서, 전과정 평가(Life Cycle Assessment)에 대한 선박 적용 연구가 조금씩 진행되고 있다. 본 논문에서는 선박 LCA 연구의 일환으로 선박 배기 가스 분석을 수행하였다. 이를 위하여 화물선에 대한 온실 배기 가스 배출 분석을 수행하였다. 대상 선박은 벌크선박과 유조선 등 2척을 모델로 삼았으며 과거 수년간의 실적 데이터를 분석하여 운항인벤토리 중 온실 배출가스의 정략적 데이터를 분석하였다. 이 분석을 통하여 화물선 운송 시 화물 1톤을 1마일 수송하는데 배출되는 배기 가스량의 분석을 시도하였다.

Keywords

References

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