Abstract
We extracted core terms by constructing scientific item networks from textbooks, analyzing their structures, and investigating the connected information and their relationships. For this research, we chose three high-school textbooks from different publishers for each three subjects, i.e, Science, Biology I and Biology II, to construct networks by linking scientific items in each sentence, where used items were regarded as nodes. Scientific item networks from all textbooks showed scare-free character. When core networks were established by applying k-core algorithm which is one of generally used methods for removing lesser weighted nodes and links from complex network, they showed the modular structure. Science textbooks formed four main modules of physics, chemistry, biology and earth science, while Biology I and Biology II textbooks revealed core networks composed of more detailed specific items in each field. These findings demonstrate the structural characteristics of networks in textbooks, and suggest core scientific items helpful for students' understanding of concept in Science and Biology.
교과서에 쓰인 과학 용어 네트워크를 구축하여, 네트워크의 구조, 관련 정보 및 연관 관계를 분석하기 위하여 핵심용어를 도출하였다. 본 연구에서는 과학, 생물1 및 생물2 교과서 각 과목별로 출판사 세 곳을 선정하고 각각의 교과서에서 추출한 용어들을 노드로, 한 문장 안에 있는 과학 용어를 링크로 연결하여 네트워크를 구축하였다. 모든 교과서의 과학 용어 네트워크는 척도 없는(scale-free) 네트워크의 특성을 보여주었다. 복잡한 (complex) 네트워크에서 가중치가 낮은 것부터 제거하는 방법인 k-core 알고리즘을 적용하여 핵심 (core) 네트워크를 구축하였는데, 몇 개의 모듈이 연결되는 형태를 보여주었다. 과학교과서의 경우에는 물리, 화학, 생물, 지구과학 분야별로 크게 네 개의 모듈을 형성하였고, 생물1과 생물2 교과서는 각단원별로 용어들이 모여 있는 특성을 지닌 네트워크를 나타냈다. 본 연구에서 복잡한 네트워크에서 핵심네트워크를 구축하여 유용한 정보를 도출할 수 있는 가능성을 제시하였다.