A Context-Aware Entertainment Information Service Framework Architecture and Knowledge Representation

상황이해 엔터테인먼트 정보 서비스 프레임워크 구조 및 지식표현

  • 이건명 (충북대학교 전자정보대학 컴퓨터공학부) ;
  • 이선아 (충북대학교 전자정보대학 컴퓨터공학부) ;
  • 류근호 (충북대학교 전자정보대학 컴퓨터공학부)
  • Received : 2010.09.10
  • Accepted : 2010.09.17
  • Published : 2010.09.30

Abstract

As the information services are reachable by various terminals almost anytime, anywhere, much effort has been made to endow the users with context-aware services by utilizing available information. The increase in leisure time and wealth has made people pay more attention to hobby, entertainment, health, well-being, and so on. In these fields, the information services, if provided in a context-aware way, could largely enhance the user satisfaction. This paper identifies the essential components of context-aware entertainment service provision and proposes a service development framework. It also presents how to represent data, how to describe service selection knowledge for context-aware services, and how to conduct inference under the representation scheme.

언제, 어디서나, 다양한 단말기를 통해서 정보 서비스에 접근할 수 있게 되면서, 가용한 정보를 최대한 활용하여 사용자에게 상황에 맞는 서비스를 제공하기 위한 여러 가지 시도가 이루어지고 있다. 여가시간의 증가와 경제적 여유는 일상에서 취미, 오락, 건강, 웰빙 등의 엔터테인먼트에 대한 관심을 증대시키고 있으며, 정보 인프라를 통해 이러한 엔터테인먼트 서비스 제공에 기대가 커지고 있다. 엔터테인먼트 서비스가 사용자의 상황에 따라 이루어진다면, 사용자의 서비스에 대한 만족도는 크게 개선될 수 있다. 이 논문에서는 상황이해 엔터테인먼트 정보 서비스 개발을 위한 프레임워크에 대한 요소 기술을 살펴보고, 상황이해 엔터테인먼트 정보 서비스 프레임워크 구조를 제안한다. 또한 상황이해를 위한 데이터의 표현 및 상황 추론과 서비스 결정을 위한 지식 표현 방법을 제안한다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 정부(교육과학기술부)의 우수연구센터 사업으로 PT-ERC을 통해 지원을 받아 수행된 것임