DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Friction Characteristics for Mounting Rubbers on the Automotive Engine

자동차 기관의 마운팅 고무에 대한 마찰특성 연구

  • Rhee, Bong-Goo (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Wonkwang University) ;
  • Oh, Seong-Mo (Division of Mechanical & Automotive Engineering, Wonkwang University)
  • 이봉구 (원광대학교 기계자동차공학부) ;
  • 오성모 (원광대학교 기계자동차공학부)
  • Received : 2010.01.26
  • Accepted : 2010.04.09
  • Published : 2010.04.30

Abstract

We have studied on the frictional characteristics for mounting rubbers varieties structures on the automotive engine. This paper are using a test apparatus developed in the laboratory, friction and wear characteristics of various rubbers have been analyzed by experimental study. Frictional characteristics has been measured from the normal force and friction force under various operating conditions, such as, loads, speed and temperatures. Therefore, the rubbers are used in a several varieties structures as well as automotive, the relations between the various conditions and frictional characteristics have been investigated.

우리는 자동차 엔진을 지지하기 위한 고무에 대한 마찰특성을 연구하였다. 본 논문은 실험실에서 개발된 테스트 장비를 사용하여 여러 고무의 마찰 마모 특성을 실험적 연구에 의해 분석하였다. 마찰특성은 하중과 온도, 속도 등과 같은 여러 가지 조건 하에서의 마찰력과 수직하중으로부터 측정되었다. 따라서 자동차는 물론 각종 구조용으로 사용되어 지고 있는 고무는 여러 조건에 따라 마찰특성의 관계를 연구하였다.

Keywords

References

  1. R. P Brown, "Physical Testing of Rubber" 3rd ed. Chapman & Hal. 1996.
  2. A. Schallamach, "How does rubber slide?" Wear, Vol. 17, pp.301-312. 1971. https://doi.org/10.1016/0043-1648(71)90033-0
  3. M. Barquins and R. Courte, "Rubber friction and the rheology of viscoelastic contact" Wear, Vol. 32, pp.133-150. 1975. https://doi.org/10.1016/0043-1648(75)90263-X
  4. A. Schallamach, "The velocity and temperature dependence of rubber friction" Proc. Phys. Soc B, Vol. 66, pp.386-392. 1953. https://doi.org/10.1088/0370-1301/66/5/306
  5. F. L. Roth, R. L. Driscoll and W. L. Holt, "Frictional properties of rubber" J. Res. Nat. Bur. Stand. USA, Vol. 28, pp.439-462. 1942. https://doi.org/10.6028/jres.028.016
  6. 오성모, "물리적 증착 방법에 의한 TiC, TiN코팅에 따른 자동차 구조용 재료의 트라이볼로지 특성" 한국 산학기술학회논문지, 제8권, 제3호, pp. 432- 436, 2007.
  7. 이봉구, 오성모, "자동차 타이어의 마찰 특성에 관한 연구", 한국산학기술학회논문지, 제9권, 제6호, pp. 1535-1540, 2008. https://doi.org/10.5762/KAIS.2008.9.6.1535
  8. K. A. Grosch, Relation between friction and viscoelastic properties of rubber" Proc. R. Soc. London, Ser. A, Vol. 274, pp.21-39. 1963 https://doi.org/10.1098/rspa.1963.0112
  9. M. Barquins and A. D. Roberts, "Rubber friction variation with rate and temperature" some new observations, J. Phys. D, Vol. 19, pp. 547-563. 1986. https://doi.org/10.1088/0022-3727/19/4/010
  10. A. D. Roberts and A. G. Thomas, "Static friction of smooth cleaned vulcanized rubber" NR Technology, Vol. 7, pp.38-42. 1976.
  11. M. Barquins, "On a new mechanism of rubber friction" Wear, Vol. 97, pp.111-114. 1984. https://doi.org/10.1016/0043-1648(84)90086-3
  12. M. Barquins, R. Courtel and D. Maugis, "Friction on stretched rubber" Wear, Vol. 38, pp.385-389. 1976. https://doi.org/10.1016/0043-1648(76)90084-3
  13. 오성모, 천길정, 이봉구, 김완두, "고무 마찰 시험기의 개발" 한국윤활학회 제 28회 추계학술대회, pp. 139-143, 1998.