Abstract
Approximately 110 elementary schools and 400 teachers in Dae Jeon metropolitan city were chosen for this research, by using the method of direct visit and survey by mail. The survey was performed as in the forms of self administration, by simple statistic extract method, and among the survey, insincere answers and partly omitted contents were removed, which left 348 survey questionnaires to use for the final research. In order to restore the tap water fluorine concentration regulation project in Dae Jeon, advertise its benefits; it offered precise knowledge and positive response of fluorine through education on oral disease prevention, provide correct knowledge, administrative support should follow to support its importance.
본 연구는 대전광역시 초등학교 110곳을 대상으로 교사 400명에게 방문 또는 우편조사법을 실시하였다. 단순 확률 추출법으로 자기기입식 설문조사를 실시하였고, 그 중 불성실하게 응답하였거나 조사내용 일부가 누락된 자료를 제외한 총 348부를 최종분석에 사용하였다. 연구 결과를 종합해 볼 때 대전시 초등학교 일반교사들의 수돗물 불소농도조정사업에 대한 인식도를 조사하여 학생들에게 구강보건지식과 구강보건관리습관 형성에 중요한 역할을 담당하는 초등학교 교사에게 수돗물 불소농도조정사업에 대한 안정성과 치아우식증 예방 효과에 대한 교육을 실시하여 불소에 대한 정확한 지식과 긍정적인 인식을 가질 수 있도록 하며, 또한 국가나 지방자치단체에서의 제도적 행정적인 뒷받침이 필요하다고 사료된다.