DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Repeated Directing Tooth-brushing Education on Plaque Control

치면세균막 관리에 영향을 미치는 반복 직접 잇솔질교육 효과

  • Jo, Min-Jung (Department of Public Health Graduate School Keimyung University) ;
  • Min, Kyung-Jin (Department of Public Health Graduate School Keimyung University)
  • 조민정 (계명대학교 공중보건학과) ;
  • 민경진 (계명대학교 공중보건학과)
  • Received : 2010.03.19
  • Accepted : 2010.06.18
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Educational object of this study was patients who visited H-dental clinic in D-Metropolitan City. It was investigated on the general character, subjective health condition, oral knowledge, oral recognition and oral practice of patients(experimental group 134 subjects and control group 110 subjects) who were educated to repeated directing tooth-brushing through questionnaire. For understanding the degree of actual oral practice, plaque control score was analyzed by the O'Leary index. The results of this study are as follows. A verification of effect after repeated directing tooth-brushing education represented to significance in experimental group on the concern, subjective health condition, oral recognition, oral knowledge, oral practice and plaque control score(p<0.001). And as frequency of repeated directing tooth-brushing education was increased, plaque control score significantly increased(p<0.001).

이 연구는 D광역시에 소재하는 H치과의원에 방문한 환자를 교육 대상으로 하였다. 실험군 134명과 대조군 110명에게 반복 직접 잇솔질교육을 실시하였다. 설문지를 통하여 일반적 특성, 주관적 건강상태, 구강지식, 구강인식, 구강실천을 조사하여 분석하고, 실제 구강실천 정도를 파악하기 위해 치면세균막 관리점수를 O'Leary index로 평가 하고 이를 분석하였다. 그 결과 반복 직접 잇솔질교육 후 관심도, 주관적 건강상태, 구강인식, 구강지식, 구강실천, 치면세균막 관리점수의 모든 항목에서 유의하게 증가되었다(p<0.001). 그리고 반복 직접 잇솔질교육의 횟수가 늘어남 에 따라 치면세균막 점수가 유의하게 증가하였다(p<0.001).

Keywords

References

  1. 이순신, 백대일, 김종배, "교육방법별 잇솔질 교육효과에 관한 실험적 연구", 대한구강보건학회지, 제14권, 제2호, pp. 233-242, 1990.
  2. 최용금, "회전법 및 바스법 잇솔질 난이도와 교육 효과 평가", 강릉대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  3. 박덕영, "치면별 치면세균막지수분석에 의한 치면세균막관리 교육방법개선에 관한 연구", 강릉대학교 자연과학논문집, 제16권, 제2호, pp. 67-82, 2000.
  4. Suchman, E. A., "Health attitude and behavior", Archives of Environmental Health 20, no. 1: 105-110, 1970. https://doi.org/10.1080/00039896.1970.10665551
  5. O'Leary, T. J., R. B. Drake, and J. E. Naylor., "The plaque control record", Journal of Periodontology 43: 38, 1972.
  6. 원재희, "방문건강관리인력의 구강건강인식, 지식과 실천", 한양대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  7. 이호연, "건강증진 모형을 이용한 구강건강 행위 관련 요인 분석", 연세대학교 대학원, 석사학위논문, 2001.
  8. 배수연, "계속치면세균막관리자의 치주건강인식도 및 진료만족도", 서울대학교 대학원, 석사학위논문, 2004.
  9. 이정희, "구강보건 인식과 실천간의 연관성에 대한 연구", 단국대학교 대학원, 석사학위논문, 2007.
  10. 박덕영, 마득상, 김백일, 이병진, "치과의원에서 가 능한 계속구강건강관리법", 도서출판 동우, pp. 1-115, 6월, 2008.
  11. 엄미란, "맞춤형 반복교육에 따른 치면세균막관리점수 개선 효과", 강릉대학교 대학원, 석사학위논문, 2008.
  12. Sheiham, A., "Prevention and control of periodontal disease. in: International conference on research in the biology of periodontal disease", University of Illinois College of Dentistry, Chicago, Ph.D. diss., 1977.
  13. Brown, L. F., "Research in dental health education and health promotion: a review of the literature", Health Education Quarterly 21, no. 1: 83-102, 1994. https://doi.org/10.1177/109019819402100109
  14. Watt, R., S. Fuller, R. Harnett, E. Treasure, and C. Stillman-Lowe., "Oral health promotion evaluation -time for development", Community Dentistry and Oral Epidemiology 29, no. 3: 161-166, 2001. https://doi.org/10.1034/j.1600-0528.2001.290301.x
  15. Ostberg, A. L., "Adolescents' view of oral health education: A qualitative study", Acta Odontologica Scandinavica 63. no. 5: 300-307, 2005. https://doi.org/10.1080/00016350510020061
  16. 신승철, 조응휘, 서현석, "학교계속구강건강관리사업의 사례연구 및 확대방안에 관한 연구", 대한구강보건학회지, 제24권, 제2호, pp. 185-203, 2000.
  17. 이혜진, 신승철, 조자원, 류현, "초등학교학생의 구강보건교육효과 평가에 관한 사례연구", 대한구강보건학회지, 제28권, 제4호, pp. 449-463, 2004.
  18. Blakdash, M., "Patient motivation and education: a conceptual mokel", Clinical Preventive Dentistry 1, no. 2: 10-4, 1979.
  19. Baad, A. D., and P. Weinstein., "Oral hygiene instruction using a self inspection plaque index", Community Dentistry and Oral Epidemiology 11: 174-179, 1983. https://doi.org/10.1111/j.1600-0528.1983.tb01380.x