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직교회전기법에 의한 다차원자료 포지셔닝의 최적화방법

On an optimum positioning of multivariate data using an orthogonal rotation technique

  • 유희경 (강원대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 최신형 (강원대학교 제어계측공학과)
  • Yoo, Hee-Kyung (Dept. of Computer Engineering, Kangwon National University) ;
  • Choi, Shin-Hyeong (Dept. of Control & Instrumentation Engineering, Kangwon National University)
  • 투고 : 2010.05.13
  • 심사 : 2010.06.18
  • 발행 : 2010.06.30

초록

본 논문에서는 최적 포지셔닝을 정의하고, 직교변환행렬을 이용하여 포지셔닝의 축을 직교회전 시키는 방법을 제시하고, 최적 포지셔닝 구현을 위한 최적의 회전 각도를 찾아, 궁극적으로는 최적 포지셔닝을 구현하는데 그 목 적이 있다. 또한 최적의 회전 각도를 찾는 최적화 각도 알고리즘을 제안한다.

This paper suggests an algorithm for optimal positioning individuals(or observations) with p-dimensional measurements into coordinates of a two dimensional space. A criterion for optimizing the rotation is taken as the consistency of the grouping result obtained by the cluster analysis. This paper introduces the criterion and a transformation matrix for the orthogonal rotation. The criterion of the optimal positioning is that standard groups are placed in each quadrant of the positioning. An optimal angle of the orthogonal rotation is investigated and found by this criterions.

키워드

참고문헌

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