Abstract
Since T-DMB commercial services have been launched, various broadcasting services such as DMB2.0, which provides interactive data broadcasting services, have emerged. Due to activation of T-DMB services, the needs of the existing video contents as well as new data contents are increasing. Especially, video contents are frequently reused because of the production cost of digitalized contents. In order to solve the problem occurring in the contents reusing process, this paper proposes the method controlling transfer rate by defining a numerical formula and verifies it through simulation.
지상파 DMB 상용서비스를 시작한 이례로 양방향 데이터방송 서비스를 제공하는 DMB2.0 서비스와 같은 다양한 형태의 방송서비스가 등장하고 있다. 이와 같이 지상파 DMB 방송서비스는 지속적으로 활성화되고 있어 신규 데이터 콘텐츠뿐만 아니라 기존의 비디오 콘텐츠의 수요 또한 증가될 것으로 예측된다. 비디오 콘텐츠의 경우, 제작비용이 많이 소요되어 많은 량의 프로그램을 제공하기 어려워서 기 제작된 콘텐츠를 저장하여 재사용하는 경우가 번할 것이다. 이러한 경우 고정 비트율을 갖는 방송의 특성으로 인하여 재사용하는 콘텐츠의 전송율을 제어할 필요가 발생하며, 본 논문에서는 수식적으로 정의된 목표 전송율을 제어하는 방법을 제안하고 모의실험을 통하여 검증한다.